
e-Doręczenia – dla kogo, korzyści i jak zacząć używać
e-Doręczenia to usługa zastępująca tradycyjne listy polecone w komunikacji z instytucjami publicznymi, firmami i osobami prywatnymi. Zapewnia bezpieczną, szybką i wygodną wymianę dokumentów w formie elektronicznej.
Wprowadzenie e-Doręczeń stanowi kolejny krok w procesie cyfryzacji administracji państwowej. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy oraz zawody zaufania publicznego będą zobowiązani do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych oraz prowadzenia korespondencji za pośrednictwem systemu.
Korzyści systemu e-Doręczeń
-
Oszczędność czasu
Korespondencję odbiera się bezpośrednio na indywidualnej skrzynce elektronicznej, bez konieczności udawania się na pocztę po odbiór pisma. Odpowiedzi na listy można udzielać o dogodnej porze i z dowolnego miejsca, za pomocą urządzenia z dostępem do internetu. -
Wygodna komunikacja z urzędami
Każde pismo oraz wniosek można bezpłatnie przesłać przez skrzynkę e-Doręczeń - bez konieczności wizyty w urzędzie. -
Oszczędność pieniędzy
Korespondencja z urzędami korzystającymi z e-Doręczeń jest bezpłatna. -
Bieżące powiadomienia
Natychmiastowe informacje o nowych wiadomościach oraz możliwość śledzenia statusu korespondencji.
Kogo dotyczy obowiązek korzystania z systemu
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEIDG.
Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń
Aby korzystać z systemu e-Doręczeń, konieczne jest założenie specjalnej skrzynki elektronicznej. Proces rejestracji odbywa się online. Należy:
- Wejść na stronę mObywatel.gov.pl lub gov.pl.
- Wypełnić wniosek o założenie skrzynki.
Szczegółowe instrukcje znajdują się na stronie gov.pl.
Jak korzystać z e-Doręczeń
System e-Doręczeń będzie dostępny poprzez:
- skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
- skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
- system kancelaryjny EZD zintegrowane z e-Doręczeniami,
- aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.
e-Doręczenia zostaną uruchomione 1 stycznia 2025 roku i będą dostępne dla obywateli, przedsiębiorców oraz instytucji publicznych.
Zobacz także
Przedsiębiorcy niebędący osobami prawnymi mają w tym miesiącu więcej czasu na uregulowanie składek ZUS za marzec. Ustawowy termin płatności przypada w późniejszym terminie niż zwykle, ze względu na układ kalendarza.
Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która umożliwia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług podatkowych bezpośrednio z poziomu smartfona. Sprawdź, jakie możliwości oferuje aplikacja.
Czym są koszty uzyskania przychodów? Jak ustalić, czy dany wydatek można zakwalifikować do kosztów podatkowych? Jak określić datę poniesienia kosztu podatkowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zachęcamy do lektury!
Błędy w księgach rachunkowym mogą prowadzić do zniekształcenia zapisów oraz niewiarygodnego obrazu przedsiębiorstwa w sprawozdaniu finansowym. Dlatego istotne jest ustalenie poziomu istotności, który pozwoli na właściwe ujęcie korekt w księgach rachunkowych. Jak zakwalifikować błędy z uwzględnieniem poziomu istotności?
1 stycznia 2025 roku zmieniły się przepisy dotyczące składki zdrowotnej, które obniżają wartość minimalnej składki dla części przedsiębiorców. Dodatkowo mogą oni teraz wyłączyć z dochodu, od którego nalicza się tę składkę, przychody i koszty związane ze sprzedażą środków trwałych.
Z końcem roku kalendarzowego większość podmiotów gospodarczych kończy również rok obrotowy, co wiąże się z obowiązkiem sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Przedstawiamy kluczowe informacje na temat wymagań oraz zasad sporządzania e-Sprawozdania Finansowego.
Jeszcze tylko do 20 lutego przedsiębiorcy mają czas na podjęcie decyzji o formie opodatkowania na 2025 rok. Odpowiedni wybór może przełożyć się na znaczące oszczędności. Sprawdź, które rozwiązanie jest najbardziej opłacalne w przypadku Twojej działalności.