Wprowadzono obsługę niedostępności w związku z zaplanowanymi pracami, jak i awarii w KSeF. Program umożliwiać będzie ewidencjonowanie wszelkich niedostępności środowiska produkcyjnego KSeF, jak i jego awarii.
W tym czasie Subiekt umożliwiać będzie wystawianie dokumentów w trybie offline24 (podczas niedostępności KSeF), jak i w trybie awaryjnym, zgodnie z ustawowymi wytycznymi. Wyliczy również i pokaże ostateczny termin dosłania do KSeF dokumentów wystawionych w tych trybach.
Uwaga! Subiekt nie pozwoli na dodanie awarii, zapisanie dokumentu w trybie offline24 jak i awaryjnym przed 1 lutego 2026 r. (wymaganie ustawowe).
Opis zmian (58.0.0)
Uwaga!
Pogrubiona czcionka - zmiany płatne
- ważne zmiany
- nagranie
Wersja 58.0.0 - 11/12/2025
-
Zmiany związane z Krajowym Systemem e-Faktur:
-
Obsługa niedostępności i awarii w KSeF
-
Tryb "Offline24" w SubiekciePrzygotowaliśmy Subiekta do możliwości stałego wystawiania faktur w trybie offline24. Możesz skonfigurować Subiekta tak, aby domyślnie każda wystawiana faktura oraz korekta miała formę "offline24" z jednodniowym terminem dosłania do KSeF.
Uwaga - program nie pozwoli na zapisanie dokumentu wystawianego w trybie offline24 przed 1 lutego 2026 r., ponieważ tryb ten zacznie obowiązywać dopiero od tej daty. -
Widżet KSeFWprowadzono widżet dokumentów KSeF, który wyświetla podsumowanie pracy operacyjnej z dokumentami do KSeF. Dzięki niemu użytkownik zyskuje w jednym miejscu zbiorcze informacje o dokumentach wysłanych, do wysłania (w tym koniecznie w bieżącym dniu), jak i odebranych. Kafelki w widżecie są klikalne - umożliwiają wyświetlenie listy dokumentów.
Dodatkowo, w widżecie możliwe jest czasowe (do końca dnia) globalne włączenie wystawiania dokumentów w trybie offline24, niezależnie od ustawień w parametrach programu. Możliwość taka będzie szczególnie przydatna, w sytuacji czasowych problemów np. z łączem internetowym.
Uwaga! Możliwość wystawiania dokumentów w trybie offline24 jest zablokowana w Subiekcie do momentu wejścia w życie przepisów zezwalających na korzystanie z niego (01.02.2026 r). - Przygotowaliśmy Subiekta do zmian w KSeF 2.0 odnośnie daty wystawienia dokumentu. W KSeF 1.0 data wystawienia zawarta jest w numerze nadanym przez Krajowy System e-Faktur i może być inna, niż data wytworzenia dokumentu w Subiekcie. W KSeF 2.0 za datę wystawienia uznawana będzie data wytworzenia dokumentu w Subiekcie, niezależnie od terminu faktycznego dosłania dokumentu.
- Wprowadzono obsługę nowej wersji pliku EPP (1.12) wysyłanego do biura rachunkowego obejmującej informacje o dokumentach KSeF. Dane faktury elektronicznej są widoczne na zakładce "e-Faktura" w dokumencie do dekretacji.
-
W danych klienta wprowadzono możliwość ustawienia każdorazowego wyboru formy faktury (tradycyjna, do KSeF) podczas wystawiania dokumentu. Przy takim ustawieniu, program nie podpowie żadnej formy i będzie wymagać świadomego wskazania jej do zapisania dokumentu.
- W grupie "Klienci" dodano uprawnienie "Zmiana domyślnej formy faktury", które kontroluje zmianę formy faktury w kliencie.
- [PRO] W sferze udostępniono interfejs IDokumentElektronicznyOkno pozwalający na wyświetlanie podglądu oraz listy e-Faktur.
- [PRO] Do definicji widoków dodano uwzględnianie widoków z modułów obsługujących KSeF.
- W parametrach KSeF, na zakładce "Podstawowe" dodano możliwość wyświetlenia logów z informacjami o historii wykonania automatycznej wysyłki i pobierania dokumentów.
- W "Parametrach KSeF" wprowadzono możliwość opcjonalnego resetowania daty ostatniego odbioru dokumentów z KSeF.
- [PRO] W sferze w interfejsie IWersjaSchemyKsef dodano możliwość pobrania domyślnej przestrzeni nazw dla wybranej schemy Krajowego Systemu e-Faktur. Przykład użycia nowej funkcji został zamieszczony w SDK w Przyklady\FunkcjeImportuEFaktury\KsefPluginyImport\Dodatkowa funkcja importu\WypelnianieSekcjiTransport.cs.
- W kolumnach prezentujących kto wysłał/odebrał dokumenty do/z KSeF wprowadzono zmianę tak, aby w przypadku wykonania tych operacji przez automat, prezentowana była wartość "(automat)".
- Zmodyfikowano mechanizm automatycznego wysyłania dokumentów (ustawianego w "Parametrach KSeF") tak, aby częścią jego działania było również oczekiwanie na nadanie numeru KSeF wysłanych dokumentów.
- Uszczelniono działanie uprawnienia "Pobieranie e-Faktury online". Dotychczas nie było ono respektowane, gdy użytkownik uruchamiał pobranie e-Faktury po numerze KSeF_ID.
- Na e-Fakturze powstałej z faktury detalicznej do paragonu kasowego pobranego z kasy fiskalnej poprawiono brak wykazywania danych o płatności.
- W e-Fakturze powstającej na podstawie faktury detalicznej poprawiono błędnie wykazywaną datę zapłaty. Dotychczas wykazywana była data wystawienia faktury detalicznej, zamiast daty płatności pobranej z paragonu źródłowego.
-
-
Nowe pola w warunkach dla dokumentówW automatach dla dokumentów handlowych dodano nowe pola w warunkach „Obiekt posiada wartość” oraz „Obiekt uzyskał wartość”. Nowe pola są również dostępne w czynności „Ustaw wartość pola”.
- Pozostałe zmiany:
-
Przeprowadzono modernizację mechanizmów naliczających Fundusze Promocji.
Poprawiono m.in. naliczanie opłat na rzecz Funduszu Promocji Roślin Oleistych, poprawiono domyślność potrącania kwot w zależności od Funduszu - wg zapisów ustawowych. W danych kartotekowych Funduszy Promocji dodano znaczniki sposobu naliczania i potrącania odpisów. -
Przygotowaliśmy Subiekta na potencjalną podwyżkę opłat cukrowych od 1 stycznia 2026r.. Dotychczas, kwoty tych opłat zapisane były w programie, a zmiana polega na dystrybuowaniu ich wysokości za pomocą parametrów online.
Na dzień zakończenia prac nad wersją 58.0.0 nie było wiadomo, czy ustawa podnosząca ten podatek wejdzie w życie. - Poprawiono wyświetlanie wartości dokumentu inwentaryzacji na liście dokumentów. W szczególnych warunkach prezentowana była wartość zerowa.
- Naprawiono niepoprawnie przeliczaną tabelę VAT na korekcie kursu do VAT, gdy dokument miał ustawione wyliczanie podatku "jako suma wartości VAT na pozycjach".
- Poprawiono brak dysponowanie dostaw z faktury podczas wystawiania wydania międzymagazynowego na podstawie faktury zakupu
- Uszczelniono działanie uprawnienia "Sprzedaż - ponowna fiskalizacja", które nie było respektowane dla faktury sprzedaży.
- Poprawiono błąd aktualizacji pozycji w cenniku wyliczanej z proporcji pomiędzy jednostkami miar, wynikający z niezaokrąglania ceny do użytej precyzji ceny.
- [PRO] W Sferze, dla asortymentu poprawiono błąd, w wyniku którego dostawca dodawał się bez ustawionej waluty ceny deklarowanej.
- W słowniku kategorii poprawiono brak dopasowania wysokości listy dokumentów do rozmiaru okna.
- Podczas edycji zlecenia produkcyjnego montowania dodano zabezpieczenie przed błędem systemowym, jaki mógł się pojawiać po wstawieniu do składników kompletu usługi jednorazowej i wywołaniu operacji "Wstaw ilość kompletu możliwą do zmontowania".
- Na korektach faktur zaliczkowych wprowadzono zabezpieczenie przed pojawianiem się błędu "Pozycje dokumentu powinny być ponumerowane w sposób ciągły od jedynki", jaki mógł się pojawiać w specyficznych splotach okoliczności.
- W kartotece asortymentu, na zakładce "Stany" poprawiono brak dopasowania rozmiaru listy do rozmiaru okna.
- Wprowadzono zabezpieczenie przed możliwością zawieszania się fiskalizacji w czasie seryjnej realizacji zamówień. Problem mógł się pojawiać w specyficznych scenariuszach.
- Wyeliminowano błąd systemowy, jaki pojawiał się podczas zapisu cennika, gdy użytkownik nieposiadający uprawnienia "Zmiana typu cenników" zapisywał cennik bezpośrednio po wejściu w ustawienia cennika.
-
- We wzorcach wydruków dodano parametr umożliwiający ustawienie jakości drukowanych obrazów.
- W konfiguracji „Pobieranie danych klienta” dodano parametr, który pozwala określić, czy po pobraniu danych z GUS mają być automatycznie dopisywane rachunki klienta, czy nie, lub czy program ma pytać o dopisanie rachunków.
- Poprawiono problem, który w pewnych przypadkach objawiał się zniknięciem przycisku do zamykania zakładki.
- Naprawiono tworzenie klienta na podstawie szablonu z nieuzupełnionymi danymi encji typu Adres. Błąd powodował automatyczne dodawanie pustego adresu głównego, co mogło prowadzić do błędów w kodzie (np. przy próbie dodania kolejnego adresu głównego).
- Naprawiono błąd uniemożliwiający w niektórych przypadkach wysyłkę wiadomości e-mail do użytkownika typu inny.
- Zoptymalizowano wydajność procesu przenoszenia kontrahentów z systemu GT do nexo, szczególnie w przypadku kontrahentów posiadających wiele zapisanych kontaktów.
- Podczas próby usunięcia wydruku WZ zmodyfikowano komunikat błędu, aby precyzyjnie informował o przyczynie, dla której nie można usunąć wzorca wydruku.
- W wiadomości pocztowej oraz szablonach wiadomości poprawiono działanie autotekstu <<lista należności klienta>>, aby prawidłowo uwzględniał korekty dokumentów.
- Informacje diagnostyczne zostały rozszerzone o status rejestracji bazy danych.
- Po edycji uprawnień użytkownika dodano informację o tym, że nowe zmiany zaczną obowiązywać dopiero po ponownym zalogowaniu użytkownika do systemu.
- W serwisie do zarządzania KSeF poprawiono problem niedziałających skrótów mnemonikowych (Ctrl+Spacja).
- Poprawiono nadpisywanie pliku z danymi diagnostycznymi.
- Poprawiono działanie obsługi klawiaturą w oknie Sprawdź rachunki bankowe w wykazie podatników VAT, w module Klienci.
- Zaktualizowano słownik gmin i powiatów do wartości obowiązujących od 1 stycznia 2026 r.
- Przywrócono kolumnę Flaga w widoku Rozrachunki do windykacji.
- Poprawiono problem, który w pewnych rzadkich sytuacjach mógł się objawiać błędem w momencie sprawdzania uprawnień użytkownika.
- Dla wyciągów z Alior banku poprawiono wczytywanie z plików mt-940 gdy łamanie końca linii zdefiniowane jest na podstawie samego znacznika LF.
- Poprawiono problem uruchomienia strony do zarządzania KSeF w sytuacji, gdy program nie był w stanie odczytać wersji systemu Windows.
- Konto InsERT:
- Wprowadzono automatyczne odłączanie Konta InsERT po zmianie licencji za pomocą kodów serwisowych.
- W oknie rejestracji klienta biura rachunkowego zamieniono nazwę "Moje konto" na "Konto InsERT".
- Poprawiono podłączanie Konta InsERT w przypadku, gdy użytkownik nie był administratorem w firmie.
- Na podmiocie z wcześniej podłączonym Kontem InsERT dodano automatyczne odświeżanie danych licencyjnych po połączeniu podmiotu z firmą z Konta InsERT.
- Poprawiono wiązanie klienta biura rachunkowego z firmą w Koncie InsERT. Wiązanie to następuje automatycznie przy zgodnych NIP-ach.



