Opis zmian (57.0.3)
Uwaga!
Pogrubiona czcionka - zmiany płatne
- ważne zmiany
- nagranie
Wersja 57.0.3 - 20/11/2025
- Poprawiono proces identyfikacji podmiotów z e-Faktury pobranej z KSeF. Wprowadzono zabezpieczenie na sytuację, gdy w e-Fakturze wykazana została sekcja, ale z pustymi danymi.
-
Bankowość on-line INGRozwiązano problem z wyciekiem pamięci przy pobieraniu wyciągów on-line.
- Poprawiono komunikację on-line (przesyłanie parametrów księgowych do Subiekta nexo) podczas której mógł się pojawić komunikat o braku aktywnego ulepszenia do wersji 50.0.0.
- W Dokumentach pobranych rozwiązano problem powodujący zawieszenie programu przy wczytywaniu dokumentu metodą drag&drop z programu pocztowego.
- Poprawiono pobieranie dokumentów walutowych rozliczenia sprzedaży i rozliczenia zakupów w komunikacji za pomocą pliku EPP.
Wersja 57.0.2 - 05/11/2025
- Naprawiono błąd powodujący problemy podczas próby wydruku obiektu, który był wcześniej drukowany. Problem występował w przypadku korzystania z mechanizmu drukowania poprzez plik pośredni PDF.
- Rozwiązano problem pobierania dokumentów KSeF na podmiotach księgowych bez dostępu do Portalu dokumentów.
- Naprawiono problem wydruku na drukarce igłowej, który pojawił się po aktualizacji do wersji 57.0.0.
-
Bankowość on-line INGRozwiązano problem związany z pobieraniem wyciągów bankowych.
- W Dokumentach pobranych, dla dokumentów OCR i zapisów złożonych, poprawiono przypisywanie numeru dokumentu do zapisu księgowego.
Wersja 57.0.1 - 27/10/2025
-
Odpisy proporcjonalne w rozliczeniach międzyokresowychPoprawiono wyznaczanie wartości odpisu rozliczenia międzyokresowego przypadającego proporcjonalnie na niepełny miesiąc harmonogramu.
- Poprawiono problem, który mógł wystąpić w pewnych sytuacjach przy starcie programu, gdy ostatnio zapamiętaną zakładką był moduł prezentujący baner KSeF.
- Zabezpieczono kontrolkę prezentującą baner KSeF oraz panel zarządzania KSeF przed wystąpieniem błędu na starych wersjach Windows, na których taka kontrolka nie działa.
- Rozwiązano problem z pobieraniem dokumentów w module Dokumenty pobrane. Problem występował na podmiotach biurowych z księgowością na potrzeby własne.
Wersja 57.0.0 - 20/10/2025
-
Ważne zmiany techniczneZmodernizowaliśmy fundamenty nexo: zmieniliśmy platformę .NET Framework 4.7.2 na nowoczesny i szybszy .NET 8, a ponadto nasze aplikacje są teraz 64-bitowe.
Ta zmiana sprawia, że twórcy dodatków do nexo muszą dostosować wszystkie swoje rozwiązania do nowej platformy. -
Kreator wdrożeniowy KSeFUdostępniono kreator wdrożeniowy KSeF pozwalający na łatwe i szybkie dostosowanie programów księgowych do współpracy z Krajowym Systemem e-Faktur. Za jego pomocą możliwe jest zdefiniowanie podstawowych parametrów dotyczących odbioru dokumentów.
-
Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur w programach księgowychObsługa Krajowego Systemu e-Faktur opuszcza Laboratorium i staje się pełnoprawną funkcją Rachmistrza i Rewizora nexo. Od teraz możesz w pełni zintegrować się z KSeF - odbierać faktury zakupu i sprzedaży oraz szybko je dekretować w ewidencjach księgowych.
-
Etykiety księgoweEtykiety księgowe opuszczają Laboratorium i stają się pełnoprawną funkcją Rachmistrza i Rewizora nexo. Najważniejszym zadaniem etykiet jest zautomatyzowanie procesu wprowadzania dokumentów do ewidencji księgowych oraz dodatkowe kryterium dopasowania schematów importu dla dokumentów KSeF i dokumentów OCR pobieranych z Portalu dokumentów.
-
Stawki ryczałtu na pozycjach dokumentuW obrazie księgowym dokumentów sprzedaży uwzględniono stawki ryczałtu przypisane do pozycji, co ułatwi dekretację dokumentów zawierających różne stawki do Ewidencji przychodów.
-
Dokumenty pobrane - nowe widokiModuł Dokumenty pobrane został podzielony na widoki, dzięki którym wygodniejsze będzie zarządzanie pobranymi dokumentami. Są to widoki, w których dokumenty zostały podzielone wg statusu przetworzenia. Dostępne są widoki:
- Dokumenty pobrane,
- KSeF do Księgowania,
- KSeF w Subiekcie,
- KSeF nieokreślone,
- KSeF odrzucone. - Dodano możliwość pobierania dokumentów z KSeF i OCR jedną operacją, w przypadku gdy skonfigurowany jest dostęp do Portalu dokumentów.
-
Bezpośrednia wysyłka deklaracji ZUS DRAWysyłaj deklarację ZUS DRA do ZUS bezpośrednio z InsERT nexo bez konieczności używania Płatnika czy platformy eZUS.
- W kontaktach klienta dodano nowy rodzaj kontaktu: e-Doręczenie. Adres e-Doręczeń będzie można automatycznie pobrać z rejestru CEIDG.
- W wydrukach zbiorczych dodano możliwość wysyłki wszystkich załączników w jednej wiadomości e-mail. Możemy o tym zdecydować w okienku Drukuj, w nowym polu "Grupowanie dokumentów".
- Ujednolicono obraz księgowy e-Faktury dla wszystkich kanałów komunikacji.
- Przywrócono mechanizm umożliwiający komunikację między stanowiskami w firmie, który jest wykorzystywany w automatyzacji oraz komentarzach: Natychmiastowe wykonanie automatu, jeśli wykonawcą jest inny użytkownik niż ten, który wywołał dany automat, Odświeżanie komentarzy w czasie rzeczywistym, zarówno w oknie obiektu, gdy dwie osoby mają otwarty ten sam obiekt, jak i w modułach (kolumny dotyczące komentarzy).
- Dodano synchronizację nr KSeF pomiędzy powiązanymi zapisami w KPiR/EP a zapisami VAT.
- W module Dokumenty pobrane dodano możliwość pobierania dokumentów OCR od określonej daty.
- Automatyzacja. Do automatów wg harmonogramu dodano czynność "Pobierz dokumenty z KSeF".
-
Rozbudowano i udostępniono poza laboratorium moduł Rozliczeń międzyokresowych:
-
Wydruk naliczenia RMUdostępniono wydruk naliczenia rozliczenia międzyokresowego.
-
Naliczenia proporcjonalne RMDodano możliwość naliczania proporcjonalnego w rozliczeniach międzyokresowych według liczby odpisów. Funkcja ta pozwala uwzględnić odpisy za niepełne okresy, zgodnie z datą "Okres od".
- Umożliwiono dodanie definicji rozliczenia międzyokresowego z poziomu dokumentu księgowego podczas dekretacji ręcznej.
-
Wartości historyczne RMUmożliwiono wprowadzenie wartości historycznych rozliczeń międzyokresowych wraz z opcją wskazania okresu, od którego kontynuowane ma być naliczanie w programie.
-
Definiowanie rozliczenia międzyokresowegoW zakresie definiowania i naliczania rozliczeń międzyokresowych
-
Typ rozliczenia międzyokresowegoW dokumencie naliczenia odpisu dodano informację jakiego typu jest to naliczenie międzyokresowe. Informacja ta wykazywana jest również w obrazie księgowym takiego naliczenia co pozwoli definiować schemat dekretacji automatycznej w oparciu o typ naliczenia.
-
Harmonogram odpisów rozliczeń międzyokresowychDodano możliwość wyłączenia automatycznego bilansowania podczas definiowania harmonogramu odpisów rozliczeń międzyokresowych.
- W widoku Rozliczenia międzyokresowe dodano kolumnę informującą czy należy dokonać przeliczenia harmonogramu znajdującego się w definicji.
- Zmieniono sposób podpowiadania daty oraz dodano możliwość edycji pola „Okres do” w definicji rozliczenia międzyokresowego.
-
-
Opis analitycznyUdostępniono opis analityczny wspomagający kategoryzowanie definicji oraz naliczeń rozliczeń międzyokresowych za pomocą kategorii księgowej, opisu księgowego, etykiet księgowych, słowników użytkownika, a także pól własnych.
-
Wartości RM uwzględniane i nieuwzględniane podatkowoUdostępniono możliwość rozdzielenia wartości dostępnych w definicjach oraz naliczeniach rozliczeń międzyokresowych na wartości uwzględniane i nieuwzględniane podatkowo.
-
Naliczanie seryjne rozliczeń międzyokresowychUmożliwiono naliczanie seryjne rozliczeń międzyokresowych z opcją ich kategoryzacji według opisu analitycznego.
-
Zbiorcze naliczenia rozliczeń międzyokresowychWprowadzono funkcję tworzenia zbiorczych naliczeń rozliczeń międzyokresowych, które umożliwiają kategoryzację naliczeń jednostkowych na podstawie opisu analitycznego. Dokument taki będzie możliwy do zadekretowania automatycznego.
- Dodano uprawnienia dla modułu Rozliczeń międzyokresowych.
-
Dekretacja automatyczna RMNa potrzeby dekretacji automatycznej odpisów rozliczeń międzyokresowych
- Udostępniono wzorcowe schematy dekretacji dla Naliczenia rozliczenia międzyokresowego i Zbiorczego naliczenia rozliczenia międzyokresowego.
-
RM w schematach dekretacjiUdostępniono funkcjonalność laboratoryjną wspomagającą dekretację automatyczną, która pozwoli na tworzenie definicji rozliczenia międzyokresowego przez schemat dekretacji.
-
-
Dane w formie wykresówOd teraz dane możesz zobaczyć w przejrzystej formie graficznej - jako wykres. Wykres może być wyświetlany pod listą lub w osobnym oknie.
- Usunięto podgląd pliku XML e-faktury w Dokumentach pobranych i obrazach księgowych.
- W obrazie księgowym e-Faktury dodano pole informujące o roli pełnionej przez podmiot trzeci.
- Poprawiono problem związany z wyświetlaniem pozycji w schemacie dekretacji, gdy w jednej grupie znajduje się ich ponad 100.
- Usunięto problem polegający na usuwaniu oznaczeń JPK przy zmianie transakcji w rejestrze VAT, jeśli transakcja nie była w nim uprzednio określona.
- Poprawiono wskazywanie przybliżonej lokalizacji błędów i problemów podczas generowania plików JPK.
- W widoku "E-sprawozdawczość" udostępniono możliwość wykorzystania w grupowaniu i formatowaniu warunkowym kolumny "Wysyłka elektroniczna".
- W warunkach schematów dekretacji poprawiono uwzględnianie wartości 'Transfer z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy'.
- Poprawiono sortowanie Etykiet księgowych w opisie księgowym.
- Poprawiono problem odłączania konta InsERT po zmianie numeru VATIN.
- Na wydruku Kompensaty poprawiono błędne dopisywanie symbolu "zł" w sekcji Stan nierozliczonych należności po kompensacie.
- Zwiększono szerokość linii oddzielającej nagłówki kolumn na listach nieedycyjnych.
- Dodano ostrzeżenie o zbliżającym się terminie zakończenia przez firmę Microsoft wsparcia dla SQL Servera 2016.
- Naprawiono błąd związany ze zmianą położenia powielonego warunku w schemacie dekretacji podczas jego ponownej edycji.
- W ewidencjach KPiR, EP, KR i ZPiK dodano pole na formatce zapisu, kolumnę oraz filtr "Numer KSeF".
- Zaktualizowano nazwy certyfikatów w kreatorze usługi bankowości on-line dla banku ING.
- Do danych diagnostycznych dodano dodatkowe informacje pomocne przy diagnozowaniu problemów z wydajnością oraz przy diagnozie innych problemów.
- Dodano wartość 'dowolny rok' do filtrów 'Miesiąc naliczenia' w ewidencji VAT sprzedaży oraz 'Miesiąc odliczenia' w ewidencji VAT zakupu.
- W schemacie dekretacji faktury zakupu dodano możliwość wyboru wartości '(N/DE) Kurs / (N) Kurs'.
- W ramach zapisów VAT wprowadzono mechanizm interpretujący VATIN z prefiksem 'PL' jako numer NIP.
- Ograniczono wyświetlanie komunikatu o istniejącym pliku wysyłki VAT obejmującym modyfikowany miesiąc naliczenia w przypadku dodawania zapisu zakupu marża.
- Poprawiono wydajność pobierania danych we wszystkich widokach rozrachunkowych.
- Zoptymalizowano proces przenoszenia kontaktów klientów z systemu GT do nexo, co przełożyło się na poprawę jego wydajności.
- Dodano identyfikacje bazy danych w Koncie InsERT.
- Poprawiono problem, który w pewnych sytuacjach powodował kasowanie tekstu wprowadzanego w szybkim wyszukiwaniu - F8.
- W widoku Naliczenia rozliczeń międzyokresowych dodano opcję "Pokaż definicję rozliczenia międzyokresowego" usprawniającą szybkie przejście do definicji rozliczenia.
- Przyspieszono przenoszenie kopii podmiotu podczas archiwizacji z poziomu programu serwisowego w sytuacji, gdy program ten uruchomiono na tym samym komputerze, na którym znajduje się serwer SQL.
- Ujednolicono sposób prezentowania słowników użytkownika podczas zbiorczego opisywania dokumentów w stosunku do tego, który widoczny jest podczas edycji obrazu księgowego.
- Wprowadzono nowy sposób komunikacji programów księgowych z Portalem dokumentów.
- Na wersji demo podmiotu nexo umożliwiono korzystanie z modułu Dokumenty pobrane bez podłączania konta InsERT.
- Z konfiguracji widoku w module wyszukiwarki usunięto parametr "Limit wierszy, powyżej którego grupowanie zostanie wyłączone ze względu na wydajność".
- W słowniku ról zmieniono prezentację użytkowników przypisanych do roli. Obecnie na liście pokazani są wszyscy użytkownicy, a stan przypisania do roli widoczny jest w osobnej kolumnie.
- W Scenariuszach windykacyjnych poprawiono komunikat pojawiający się gdy nie uda się odnaleźć konta klienta poczty e-mail nexo, do którego użytkownik ma dostęp.
- Rozszerzono mechanizm wyszukiwania kolumn na listach o tekst tooltipów.
- W menu programu do informacji o firmie dodano także NIP i REGON.
- Dla nowych podmiotów lub po konwersji włączono pobieranie Etykiet księgowych z dokumentu źródłowego (Opisy księgowe dokumentów).
- W Dokumentach pobranych oraz Dekretacji dokumentów dodano kolumnę i filtr Rola, które określają w jakiej roli MF występuje na dokumentach pobranych z KSeF.
- Dodano możliwość powiązania zapisu księgowego/VAT z pobraną do programu e-fakturą oraz pobranie e-faktury z KSeF z jednoczesnym powiązaniem z zapisem na podstawie wprowadzonego ręcznie numeru KSeF.
- Poprawiono komunikat w dymku pokazywanym dla wartości w kolumnie Wyjątek na liście uprawnień użytkownika.
- W wybranych modułach dodano baner informujący o KSeF w nexo.
- Poprawiono sposób działania parametru 'Nadpisuj danymi z KSeF' dla zapisów VAT tworzonych z poziomu modułu Ewidencja VAT (spoza KSeF).
- W parametrach wydruku dodano możliwość ustawienia nagłówka dla wydruków list.
- Usunięto błąd polegający na nieuwzględnianiu zerowych zapisów VAT sprzedaży w pliku JPK_V7.
- Własne kolumny tekstowe oraz kolumny tekstowe w raportach klikalnych będą teraz dodawane z agregacją Suma zamiast Liczba elementów.
- Poprawiono odczyt danych z wewnętrznego cache-a programu. Wcześniej odczyt danych z tego cache-a mógł czasami objawiać się błędami widocznymi w logach programu.
- Zaktualizowano adres Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
- W kolumnach własnych, filtrach własnych oraz raportach klikalnych usprawniono obsługę pól własnych. Będą one teraz widoczne na liście pól obiektu, a w edytorze wyrażeń będzie można odwołać się do nich podając ich nazwę.
- W edytorze wyrażeń dodano funkcję JezeliBrakTo, która zwraca pierwszą podaną wartość lub drugą, jeśli pierwsza jest pusta. Funkcja jest odpowiednikiem funkcji IsNull z raportu SQL oraz operatora ?? z raportu LINQ.
- W edytorze wyrażeń dodano obsługę stałych typu GUID oraz funkcje podstawowych operatorów.
- Poprawiono błąd uniemożliwiający wydruk rejestru VAT w przypadku zastosowania sortowania w obrębie dnia według numeru księgowego.
- Usunięto błąd związany z brakiem wartości w polu Podmiot w obrazie księgowym operacji bankowych.
- Poprawiono błąd uniemożliwiający dekretację zapisu VAT podczas korzystania z opcji 'Popraw' lub 'Pokaż' wywołanej na zapisie.
- Rozwiązano problem występujący podczas próby dekretacji dokumentu OCR schematem dekretacji wykorzystującym wartości dokumentu elektronicznego.
- W kolumnach własnych, filtrach własnych oraz raportach klikalnych umożliwiono użycie pól pochodzących z podtypów. Będą one widoczne na liście pól obiektu, a w edytorze wyrażeń będzie można odwołać się do nich podając nazwę typu przed nazwą pola.
- Rozwiązano problem błędnej stawki ubezpieczenia wypadkowego pobieranego do deklaracji ZUS DRA w okresie wakacji składkowych.
- Zablokowano możliwość warunkowania w kontekście innym niż Nagłówek w schematach dekretacji w przypadku korzystania z programu w wersji standard.
- W Kreatorze scalania i dzielenia dokumentów (Dokumenty pobrane) poprawiono informowanie o przekroczeniu rozmiaru plików.
- Dodano szereg usprawnień mających na celu zwiększenie wydajności programu:
- Dekretacja automatyczna wskazanej dużej ilości dokumentów do księgowania została zoptymalizowana pod kątem wydajności.
- Przyśpieszono wyświetlanie modułu ewidencji VAT zakupu z włączoną kolumną "Pola na deklaracji".
- Usprawniono zbiorczą zmianę statusu księgowego dla dużej ilości obrazów księgowych.
- Do instalatora programu dodano komunikat informujący o konieczności poprawy utworzonych wcześniej harmonogramów archiwizacji.
- Na liście podmiotów w programie serwisowym dodano kolumnę z informacją, czy podmiot ma zdefiniowany harmonogram archiwizacji.
- Formatowanie warunkowe:
- Poprawiono konfigurację formatowania warunkowego na listach edycyjnych. Umożliwiono ponowną edycję formatowania bez konieczności zapisu ustawień listy w międzyczasie.
- Poprawiono formatowanie warunkowe na listach edycyjnych. Poprawiono obsługę sytuacji, gdy użytkownik nie podał wymaganej wartości warunku formatowania.
- Na listach edycyjnych poprawiono zaznaczanie bieżącego wiersza w przypadkach, gdy wykorzystywane było formatowanie warunkowe.
- Poprawiono formatowanie warunkowe na listach edycyjnych tak, aby po zbiorczej zmianie wartości w kolumnie typu CheckBox formatowanie było od razu zastosowane.
-
Wprowadzono usprawnienia w obszarze VAT OSS:
-
Określanie kursu dla zapisów VAT OSSDodano w Obsłudze typów dokumentów dla Ewidencji sprzedaży VAT OSS wyjątek blokady edycji zaksięgowanego dokumentu źródłowego w przypadku, gdy kurs EBC jest zerowy.
- Dodano możliwość określenia rodzaju dostawy w schemacie dekretacji, który tworzy zapis VAT OSS.
- Określono, że rodzaj dostawy w schemacie dekretacji, który tworzy zapis VAT OSS dla kompletów otrzymuje wartość 'Dostawa towarów'.
-
Wydruk ewidencji VAT sprzedażyDodano wydruk ewidencji VAT sprzedaży OSS.
-
- Ukryto parametry rozliczeń międzyokresowych widoczne w programach nieobsługujących tego modułu.



