Programy dla firm - InsERT

Opis zmian (57.0.3)

Uwaga!
Pogrubiona czcionka - zmiany płatne
- ważne zmiany
- nagranie

Wersja 57.0.3 - 20/11/2025

  • Poprawiono proces identyfikacji podmiotów z e-Faktury pobranej z KSeF. Wprowadzono zabezpieczenie na sytuację, gdy w e-Fakturze wykazana została sekcja, ale z pustymi danymi.
  • Bankowość on-line ING
     Rozwiązano problem z wyciekiem pamięci przy pobieraniu wyciągów on-line.
  • Poprawiono komunikację on-line (przesyłanie parametrów księgowych do Subiekta nexo) podczas której mógł się pojawić komunikat o braku aktywnego ulepszenia do wersji 50.0.0.
  • W Dokumentach pobranych rozwiązano problem powodujący zawieszenie programu przy wczytywaniu dokumentu metodą drag&drop z programu pocztowego.
  • Poprawiono pobieranie dokumentów walutowych rozliczenia sprzedaży i rozliczenia zakupów w komunikacji za pomocą pliku EPP.

Wersja 57.0.2 - 05/11/2025

  • Naprawiono błąd powodujący problemy podczas próby wydruku obiektu, który był wcześniej drukowany. Problem występował w przypadku korzystania z mechanizmu drukowania poprzez plik pośredni PDF.
  • Rozwiązano problem pobierania dokumentów KSeF na podmiotach księgowych bez dostępu do Portalu dokumentów.
  • Naprawiono problem wydruku na drukarce igłowej, który pojawił się po aktualizacji do wersji 57.0.0.
  • Bankowość on-line ING
     Rozwiązano problem związany z pobieraniem wyciągów bankowych.
  • W Dokumentach pobranych, dla dokumentów OCR i zapisów złożonych, poprawiono przypisywanie numeru dokumentu do zapisu księgowego.

Wersja 57.0.1 - 27/10/2025

  • Odpisy proporcjonalne w rozliczeniach międzyokresowych
     Poprawiono wyznaczanie wartości odpisu rozliczenia międzyokresowego przypadającego proporcjonalnie na niepełny miesiąc harmonogramu.
  • Poprawiono problem, który mógł wystąpić w pewnych sytuacjach przy starcie programu, gdy ostatnio zapamiętaną zakładką był moduł prezentujący baner KSeF.
  • Zabezpieczono kontrolkę prezentującą baner KSeF oraz panel zarządzania KSeF przed wystąpieniem błędu na starych wersjach Windows, na których taka kontrolka nie działa.
  • Rozwiązano problem z pobieraniem dokumentów w module Dokumenty pobrane. Problem występował na podmiotach biurowych z księgowością na potrzeby własne.

Wersja 57.0.0 - 20/10/2025

  • Ważne zmiany techniczne
     Zmodernizowaliśmy fundamenty nexo: zmieniliśmy platformę .NET Framework 4.7.2 na nowoczesny i szybszy .NET 8, a ponadto nasze aplikacje są teraz 64-bitowe.
    Ta zmiana sprawia, że twórcy dodatków do nexo muszą dostosować wszystkie swoje rozwiązania do nowej platformy.
  • Kreator wdrożeniowy KSeF
     Udostępniono kreator wdrożeniowy KSeF pozwalający na łatwe i szybkie dostosowanie programów księgowych do współpracy z Krajowym Systemem e-Faktur. Za jego pomocą możliwe jest zdefiniowanie podstawowych parametrów dotyczących odbioru dokumentów.
  • Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur w programach księgowych
     Obsługa Krajowego Systemu e-Faktur opuszcza Laboratorium i staje się pełnoprawną funkcją Rachmistrza i Rewizora nexo. Od teraz możesz w pełni zintegrować się z KSeF - odbierać faktury zakupu i sprzedaży oraz szybko je dekretować w ewidencjach księgowych.
  • Etykiety księgowe
     Etykiety księgowe opuszczają Laboratorium i stają się pełnoprawną funkcją Rachmistrza i Rewizora nexo. Najważniejszym zadaniem etykiet jest zautomatyzowanie procesu wprowadzania dokumentów do ewidencji księgowych oraz dodatkowe kryterium dopasowania schematów importu dla dokumentów KSeF i dokumentów OCR pobieranych z Portalu dokumentów.
  • Stawki ryczałtu na pozycjach dokumentu
     W obrazie księgowym dokumentów sprzedaży uwzględniono stawki ryczałtu przypisane do pozycji, co ułatwi dekretację dokumentów zawierających różne stawki do Ewidencji przychodów.
  • Dokumenty pobrane - nowe widoki
     Moduł Dokumenty pobrane został podzielony na widoki, dzięki którym wygodniejsze będzie zarządzanie pobranymi dokumentami. Są to widoki, w których dokumenty zostały podzielone wg statusu przetworzenia. Dostępne są widoki:
    - Dokumenty pobrane,
    - KSeF do Księgowania,
    - KSeF w Subiekcie,
    - KSeF nieokreślone,
    - KSeF odrzucone.
  • Dodano możliwość pobierania dokumentów z KSeF i OCR jedną operacją, w przypadku gdy skonfigurowany jest dostęp do Portalu dokumentów.
  • Bezpośrednia wysyłka deklaracji ZUS DRA
     Wysyłaj deklarację ZUS DRA do ZUS bezpośrednio z InsERT nexo bez konieczności używania Płatnika czy platformy eZUS.
  • W kontaktach klienta dodano nowy rodzaj kontaktu: e-Doręczenie. Adres e-Doręczeń będzie można automatycznie pobrać z rejestru CEIDG.
  • W wydrukach zbiorczych dodano możliwość wysyłki wszystkich załączników w jednej wiadomości e-mail. Możemy o tym zdecydować w okienku Drukuj, w nowym polu "Grupowanie dokumentów".
  • Ujednolicono obraz księgowy e-Faktury dla wszystkich kanałów komunikacji.
  • Przywrócono mechanizm umożliwiający komunikację między stanowiskami w firmie, który jest wykorzystywany w automatyzacji oraz komentarzach: Natychmiastowe wykonanie automatu, jeśli wykonawcą jest inny użytkownik niż ten, który wywołał dany automat, Odświeżanie komentarzy w czasie rzeczywistym, zarówno w oknie obiektu, gdy dwie osoby mają otwarty ten sam obiekt, jak i w modułach (kolumny dotyczące komentarzy).
  • Dodano synchronizację nr KSeF pomiędzy powiązanymi zapisami w KPiR/EP a zapisami VAT.
  • W module Dokumenty pobrane dodano możliwość pobierania dokumentów OCR od określonej daty.
  • Automatyzacja. Do automatów wg harmonogramu dodano czynność "Pobierz dokumenty z KSeF".
  • Rozliczenia międzyokresowe
     Rozbudowano i udostępniono poza laboratorium moduł Rozliczeń międzyokresowych:
    • Wydruk naliczenia RM
       Udostępniono wydruk naliczenia rozliczenia międzyokresowego.
    • Naliczenia proporcjonalne RM
       Dodano możliwość naliczania proporcjonalnego w rozliczeniach międzyokresowych według liczby odpisów. Funkcja ta pozwala uwzględnić odpisy za niepełne okresy, zgodnie z datą "Okres od".
    • Umożliwiono dodanie definicji rozliczenia międzyokresowego z poziomu dokumentu księgowego podczas dekretacji ręcznej.
    • Wartości historyczne RM
       Umożliwiono wprowadzenie wartości historycznych rozliczeń międzyokresowych wraz z opcją wskazania okresu, od którego kontynuowane ma być naliczanie w programie.
    • Definiowanie rozliczenia międzyokresowego
       W zakresie definiowania i naliczania rozliczeń międzyokresowych
      • Typ rozliczenia międzyokresowego
         W dokumencie naliczenia odpisu dodano informację jakiego typu jest to naliczenie międzyokresowe. Informacja ta wykazywana jest również w obrazie księgowym takiego naliczenia co pozwoli definiować schemat dekretacji automatycznej w oparciu o typ naliczenia.
      • Harmonogram odpisów rozliczeń międzyokresowych
         Dodano możliwość wyłączenia automatycznego bilansowania podczas definiowania harmonogramu odpisów rozliczeń międzyokresowych.
      • W widoku Rozliczenia międzyokresowe dodano kolumnę informującą czy należy dokonać przeliczenia harmonogramu znajdującego się w definicji.
      • Zmieniono sposób podpowiadania daty oraz dodano możliwość edycji pola „Okres do” w definicji rozliczenia międzyokresowego.
    • Opis analityczny
       Udostępniono opis analityczny wspomagający kategoryzowanie definicji oraz naliczeń rozliczeń międzyokresowych za pomocą kategorii księgowej, opisu księgowego, etykiet księgowych, słowników użytkownika, a także pól własnych.
    • Wartości RM uwzględniane i nieuwzględniane podatkowo
       Udostępniono możliwość rozdzielenia wartości dostępnych w definicjach oraz naliczeniach rozliczeń międzyokresowych na wartości uwzględniane i nieuwzględniane podatkowo.
    • Naliczanie seryjne rozliczeń międzyokresowych
       Umożliwiono naliczanie seryjne rozliczeń międzyokresowych z opcją ich kategoryzacji według opisu analitycznego.
    • Zbiorcze naliczenia rozliczeń międzyokresowych
       Wprowadzono funkcję tworzenia zbiorczych naliczeń rozliczeń międzyokresowych, które umożliwiają kategoryzację naliczeń jednostkowych na podstawie opisu analitycznego. Dokument taki będzie możliwy do zadekretowania automatycznego.
    • Dodano uprawnienia dla modułu Rozliczeń międzyokresowych.
    • Dekretacja automatyczna RM
       Na potrzeby dekretacji automatycznej odpisów rozliczeń międzyokresowych
      • Udostępniono wzorcowe schematy dekretacji dla Naliczenia rozliczenia międzyokresowego i Zbiorczego naliczenia rozliczenia międzyokresowego.
      • RM w schematach dekretacji
         Udostępniono funkcjonalność laboratoryjną wspomagającą dekretację automatyczną, która pozwoli na tworzenie definicji rozliczenia międzyokresowego przez schemat dekretacji.
  • Dane w formie wykresów
     Od teraz dane możesz zobaczyć w przejrzystej formie graficznej - jako wykres. Wykres może być wyświetlany pod listą lub w osobnym oknie.
  • Usunięto podgląd pliku XML e-faktury w Dokumentach pobranych i obrazach księgowych.
  • W obrazie księgowym e-Faktury dodano pole informujące o roli pełnionej przez podmiot trzeci.
  • Poprawiono problem związany z wyświetlaniem pozycji w schemacie dekretacji, gdy w jednej grupie znajduje się ich ponad 100.
  • Usunięto problem polegający na usuwaniu oznaczeń JPK przy zmianie transakcji w rejestrze VAT, jeśli transakcja nie była w nim uprzednio określona.
  • Poprawiono wskazywanie przybliżonej lokalizacji błędów i problemów podczas generowania plików JPK.
  • W widoku "E-sprawozdawczość" udostępniono możliwość wykorzystania w grupowaniu i formatowaniu warunkowym kolumny "Wysyłka elektroniczna".
  • W warunkach schematów dekretacji poprawiono uwzględnianie wartości 'Transfer z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy'.
  • Poprawiono sortowanie Etykiet księgowych w opisie księgowym.
  • Poprawiono problem odłączania konta InsERT po zmianie numeru VATIN.
  • Na wydruku Kompensaty poprawiono błędne dopisywanie symbolu "zł" w sekcji Stan nierozliczonych należności po kompensacie.
  • Zwiększono szerokość linii oddzielającej nagłówki kolumn na listach nieedycyjnych.
  • Dodano ostrzeżenie o zbliżającym się terminie zakończenia przez firmę Microsoft wsparcia dla SQL Servera 2016.
  • Naprawiono błąd związany ze zmianą położenia powielonego warunku w schemacie dekretacji podczas jego ponownej edycji.
  • W ewidencjach KPiR, EP, KR i ZPiK dodano pole na formatce zapisu, kolumnę oraz filtr "Numer KSeF".
  • Zaktualizowano nazwy certyfikatów w kreatorze usługi bankowości on-line dla banku ING.
  • Do danych diagnostycznych dodano dodatkowe informacje pomocne przy diagnozowaniu problemów z wydajnością oraz przy diagnozie innych problemów.
  • Dodano wartość 'dowolny rok' do filtrów 'Miesiąc naliczenia' w ewidencji VAT sprzedaży oraz 'Miesiąc odliczenia' w ewidencji VAT zakupu.
  • W schemacie dekretacji faktury zakupu dodano możliwość wyboru wartości '(N/DE) Kurs / (N) Kurs'.
  • W ramach zapisów VAT wprowadzono mechanizm interpretujący VATIN z prefiksem 'PL' jako numer NIP.
  • Ograniczono wyświetlanie komunikatu o istniejącym pliku wysyłki VAT obejmującym modyfikowany miesiąc naliczenia w przypadku dodawania zapisu zakupu marża.
  • Poprawiono wydajność pobierania danych we wszystkich widokach rozrachunkowych.
  • Zoptymalizowano proces przenoszenia kontaktów klientów z systemu GT do nexo, co przełożyło się na poprawę jego wydajności.
  • Dodano identyfikacje bazy danych w Koncie InsERT.
  • Poprawiono problem, który w pewnych sytuacjach powodował kasowanie tekstu wprowadzanego w szybkim wyszukiwaniu - F8.
  • W widoku Naliczenia rozliczeń międzyokresowych dodano opcję "Pokaż definicję rozliczenia międzyokresowego" usprawniającą szybkie przejście do definicji rozliczenia.
  • Przyspieszono przenoszenie kopii podmiotu podczas archiwizacji z poziomu programu serwisowego w sytuacji, gdy program ten uruchomiono na tym samym komputerze, na którym znajduje się serwer SQL.
  • Ujednolicono sposób prezentowania słowników użytkownika podczas zbiorczego opisywania dokumentów w stosunku do tego, który widoczny jest podczas edycji obrazu księgowego.
  • Wprowadzono nowy sposób komunikacji programów księgowych z Portalem dokumentów.
  • Na wersji demo podmiotu nexo umożliwiono korzystanie z modułu Dokumenty pobrane bez podłączania konta InsERT.
  • Z konfiguracji widoku w module wyszukiwarki usunięto parametr "Limit wierszy, powyżej którego grupowanie zostanie wyłączone ze względu na wydajność".
  • W słowniku ról zmieniono prezentację użytkowników przypisanych do roli. Obecnie na liście pokazani są wszyscy użytkownicy, a stan przypisania do roli widoczny jest w osobnej kolumnie.
  • W Scenariuszach windykacyjnych poprawiono komunikat pojawiający się gdy nie uda się odnaleźć konta klienta poczty e-mail nexo, do którego użytkownik ma dostęp.
  • Rozszerzono mechanizm wyszukiwania kolumn na listach o tekst tooltipów.
  • W menu programu do informacji o firmie dodano także NIP i REGON.
  • Dla nowych podmiotów lub po konwersji włączono pobieranie Etykiet księgowych z dokumentu źródłowego (Opisy księgowe dokumentów).
  • W Dokumentach pobranych oraz Dekretacji dokumentów dodano kolumnę i filtr Rola, które określają w jakiej roli MF występuje na dokumentach pobranych z KSeF.
  • Dodano możliwość powiązania zapisu księgowego/VAT z pobraną do programu e-fakturą oraz pobranie e-faktury z KSeF z jednoczesnym powiązaniem z zapisem na podstawie wprowadzonego ręcznie numeru KSeF.
  • Poprawiono komunikat w dymku pokazywanym dla wartości w kolumnie Wyjątek na liście uprawnień użytkownika.
  • W wybranych modułach dodano baner informujący o KSeF w nexo.
  • Poprawiono sposób działania parametru 'Nadpisuj danymi z KSeF' dla zapisów VAT tworzonych z poziomu modułu Ewidencja VAT (spoza KSeF).
  • W parametrach wydruku dodano możliwość ustawienia nagłówka dla wydruków list.
  • Usunięto błąd polegający na nieuwzględnianiu zerowych zapisów VAT sprzedaży w pliku JPK_V7.
  • Własne kolumny tekstowe oraz kolumny tekstowe w raportach klikalnych będą teraz dodawane z agregacją Suma zamiast Liczba elementów.
  • Poprawiono odczyt danych z wewnętrznego cache-a programu. Wcześniej odczyt danych z tego cache-a mógł czasami objawiać się błędami widocznymi w logach programu.
  • Zaktualizowano adres Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
  • W kolumnach własnych, filtrach własnych oraz raportach klikalnych usprawniono obsługę pól własnych. Będą one teraz widoczne na liście pól obiektu, a w edytorze wyrażeń będzie można odwołać się do nich podając ich nazwę.
  • W edytorze wyrażeń dodano funkcję JezeliBrakTo, która zwraca pierwszą podaną wartość lub drugą, jeśli pierwsza jest pusta. Funkcja jest odpowiednikiem funkcji IsNull z raportu SQL oraz operatora ?? z raportu LINQ.
  • W edytorze wyrażeń dodano obsługę stałych typu GUID oraz funkcje podstawowych operatorów.
  • Poprawiono błąd uniemożliwiający wydruk rejestru VAT w przypadku zastosowania sortowania w obrębie dnia według numeru księgowego.
  • Usunięto błąd związany z brakiem wartości w polu Podmiot w obrazie księgowym operacji bankowych.
  • Poprawiono błąd uniemożliwiający dekretację zapisu VAT podczas korzystania z opcji 'Popraw' lub 'Pokaż' wywołanej na zapisie.
  • Rozwiązano problem występujący podczas próby dekretacji dokumentu OCR schematem dekretacji wykorzystującym wartości dokumentu elektronicznego.
  • W kolumnach własnych, filtrach własnych oraz raportach klikalnych umożliwiono użycie pól pochodzących z podtypów. Będą one widoczne na liście pól obiektu, a w edytorze wyrażeń będzie można odwołać się do nich podając nazwę typu przed nazwą pola.
  • Rozwiązano problem błędnej stawki ubezpieczenia wypadkowego pobieranego do deklaracji ZUS DRA w okresie wakacji składkowych.
  • Zablokowano możliwość warunkowania w kontekście innym niż Nagłówek w schematach dekretacji w przypadku korzystania z programu w wersji standard.
  • W Kreatorze scalania i dzielenia dokumentów (Dokumenty pobrane) poprawiono informowanie o przekroczeniu rozmiaru plików.
  • Dodano szereg usprawnień mających na celu zwiększenie wydajności programu:
    • Dekretacja automatyczna wskazanej dużej ilości dokumentów do księgowania została zoptymalizowana pod kątem wydajności.
    • Przyśpieszono wyświetlanie modułu ewidencji VAT zakupu z włączoną kolumną "Pola na deklaracji".
    • Usprawniono zbiorczą zmianę statusu księgowego dla dużej ilości obrazów księgowych.
  • Do instalatora programu dodano komunikat informujący o konieczności poprawy utworzonych wcześniej harmonogramów archiwizacji.
    • Na liście podmiotów w programie serwisowym dodano kolumnę z informacją, czy podmiot ma zdefiniowany harmonogram archiwizacji.
  • Formatowanie warunkowe:
    • Poprawiono konfigurację formatowania warunkowego na listach edycyjnych. Umożliwiono ponowną edycję formatowania bez konieczności zapisu ustawień listy w międzyczasie.
    • Poprawiono formatowanie warunkowe na listach edycyjnych. Poprawiono obsługę sytuacji, gdy użytkownik nie podał wymaganej wartości warunku formatowania.
    • Na listach edycyjnych poprawiono zaznaczanie bieżącego wiersza w przypadkach, gdy wykorzystywane było formatowanie warunkowe.
    • Poprawiono formatowanie warunkowe na listach edycyjnych tak, aby po zbiorczej zmianie wartości w kolumnie typu CheckBox formatowanie było od razu zastosowane.
  • Ewidencja VAT OSS
     Wprowadzono usprawnienia w obszarze VAT OSS:
    • Określanie kursu dla zapisów VAT OSS
       Dodano w Obsłudze typów dokumentów dla Ewidencji sprzedaży VAT OSS wyjątek blokady edycji zaksięgowanego dokumentu źródłowego w przypadku, gdy kurs EBC jest zerowy.
    • Dodano możliwość określenia rodzaju dostawy w schemacie dekretacji, który tworzy zapis VAT OSS.
      • Określono, że rodzaj dostawy w schemacie dekretacji, który tworzy zapis VAT OSS dla kompletów otrzymuje wartość 'Dostawa towarów'.
    • Wydruk ewidencji VAT sprzedaży
       Dodano wydruk ewidencji VAT sprzedaży OSS.
  • Ukryto parametry rozliczeń międzyokresowych widoczne w programach nieobsługujących tego modułu.

Pomoc

Pomoc zdalna
teleKonsultant
e-Pomoc techniczna