Opis zmian (56.0.0)
Uwaga!
Pogrubiona czcionka - zmiany płatne
- ważne zmiany
- nagranie
Wersja 56.0.0 - 30/06/2025
-
Dodano moduł do dokonywania rozliczeń w czasie kosztów, przychodów oraz rezerw.
-
Widok naliczeń rozliczeń międzyokresowychDodano widok Naliczenia rozliczeń międzyokresowych umożliwiający naliczanie odpisu rozliczenia międzyokresowego na podstawie znajdującego się w definicji planowanego harmonogramu. Widok ten domyślnie grupowany jest według nazwy rozliczenia międzyokresowego.
-
Wzorce kartotek księgowychDodano wzorce kartotek księgowych oparte o znajdujące się w ewidencji definicje rozliczeń międzyokresowych. Każdy z typów rozliczeń posiada własny wzorzec.
-
Naliczanie rozliczeń międzyokresowychUmożliwiono naliczanie odpisów rozliczeń międzyokresowych na podstawie parametrów określonych w ich definicjach.
- Umożliwiono dodawanie definicji rozliczeń międzyokresowych z poziomu formatki naliczenia poprzez operację “Dodaj i wstaw”.
- Umożliwiono edycję wartości naliczenia odpisu rozliczenia międzyokresowego i łatwy powrót do pierwotnej wartości za pomocą checkboxa w kolumnie “A” (Wartość wyliczana automatycznie).
- W dokumencie naliczenia rozliczenia międzyokresowego zapewniono przenoszenie kluczowych informacji dotyczących zdefiniowanych w harmonogramie odpisów. Wszystkie z tych wartości przedstawione są w oryginalnej walucie oraz w przeliczeniu na PLN.
-
Widok Rozliczeń międzyokresowychDodano widok Rozliczeń międzyokresowych umożliwiający zdefiniowanie rozliczeń międzyokresowych kosztów, przychodów oraz rezerw. Widok ten zawiera kolumny i filtry powiązane z wartościami i parametrami definicji, a także wspomaga dokonanie naliczenia dla wskazanej definicji poprzez Dodaj operację - Naliczenie rozliczenia międzyokresowego.
-
Dekretacja rozliczeń międzyokresowychUmożliwiono dekretację automatyczną naliczeń rozliczeń międzyokresowych.
-
Definicja rozliczeń międzyokresowychUmożliwiono definiowanie rozliczeń międzyokresowych kosztów, przychodów oraz rezerw.
- W formatce definicji rozliczeń międzyokresowych udostępniono parametry umożliwiające określenie sposobu rozliczania, który zostanie zaprezentowany w harmonogramie. Uwzględniono możliwość rozliczania na podstawie liczby odpisów, wartości odpisu lub bez planu.
- Dodano obsługę walutowości poprzez możliwość wskazania waluty i kursu rozliczenia międzyokresowego, a także uwzględniono występujące różnice zaokrągleń.
- W harmonogramie znajdującym się w definicji rozliczenia międzyokresowego dodano akcję pozwalającą na podgląd dokumentu naliczenia i dokumentu księgowego dotyczącego wskazanego odpisu.
- Dodano możliwość przeliczania harmonogramu oraz sekcji Podstawowe poprzez akcje “Przelicz harmonogram wg sekcji podstawowe” i “Przelicz sekcję podstawowe wg harmonogramu”.
-
-
W Dokumentach pobranych dla faktur z KSeF dodano możliwość zmiany statusu przetworzenia. Użytkownik będzie mógł oznaczać dokumenty jako gotowe do księgowania lub wymagające wcześniejszego przetworzenia przez handlowca. Funkcja zapobiegnie jednoczesnej edycji dokumentów i pozwoli ustawić domyślne statusy księgowe dla wskazanych statusów przetwarzania.
- W module Dokumenty pobrane dodano operację "Zmień status przetworzenia".
- Do Parametrów KSeF dodano możliwość mapowania statusu przetworzenia na status księgowy.
- Do Parametrów KSeF dodano możliwość ustawienia domyślnych statusów przetworzenia dla dokumentów zakupu i sprzedaży.
- W modułach Dokumenty pobrane oraz Dekretacja dokumentów dodano filtr i kolumnę "Statusu przetworzenia e-Faktury".
- [PRO] Do kartoteki Klientów dodano zakładkę KSeF z możliwością ustawienia domyślnych statusów przetworzenia dla dokumentów zakupu i sprzedaży.
- Zaktualizowano obraz księgowy dokumentów o status przetworzenia.
-
Dokumenty pobrane - numer i data dokumentu w nazwie zapisywanego plikuW konfiguracji Dokumentów pobranych dodana została opcja rozszerzenia nazwy zapisywanego pliku o numer i datę dokumentu.
-
Automatyczna klasyfikacja dokumentów z OCRDokumenty OCR pobrane z Portalu będą automatycznie klasyfikowane jako sprzedażowe lub zakupowe na podstawie rozpoznanego numeru NIP. W nowo dodanych Parametrach Dokumentów pobranych pojawi się możliwość konfiguracji tej funkcji oraz ustawienia domyślnego typu dokumentu. Dzięki temu obraz księgowy będzie tworzony automatycznie już na etapie pobierania dokumentu.
-
W ramach Laboratorium dla tagów dodano możliwość ich użycia w parametrach wydruku. Dodano pole "Nazwa pliku", które umożliwia ustawienie własnej nazwy z wykorzystaniem tagów dla plików wysyłanych e-mailem, zapisywanych w bibliotece załączników oraz w folderze.
- W mechanizmie wyszukiwania adresów wprowadzono ulepszenia, które poprawiły kolejność wyników, dostosowując je bardziej precyzyjnie do wpisywanego adresu w wyszukiwarce.
- Poprawiono wydajność pracy (edycji) olbrzymiego schematu dekretacji.
- Usunięto blokadę zmiany typu użytkownika, umożliwiając zmianę typu nawet wtedy, gdy użytkownik pojawił się na dokumentach.
-
Wprowadzono usprawnienia w mechanizmie sprawdzania rachunków bankowych w Wykazie podatników VAT:
-
Zbiorcze sprawdzanie i dopisywanie rachunkówDla wielu klientów.
-
Automatyczne pobieranie rachunkówPo pobraniu danych klienta z GUS.
-
Dodawanie i edycja klientaMożliwość sprawdzenia i dopisania rachunków bankowych podczas dodawania i edycji klienta.
-
- W parametrach wysyłki elektronicznej dodano możliwość sparametryzowania wartości numeru telefonu na użytek wysyłki niektórych plików JPK.
- W obrazie księgowym korekty faktury zaliczkowej cząstkowej dodano pole informujące o tym czy skorygowano pojedynczą fakturę czy całą transakcję.
-
Dodano możliwość dekretacji automatycznej kwot związanych z systemem kaucyjnym (wchodzącym w życie 1 października 2025 r.) z dokumentów handlowych.
-
Dzięki poprawionemu interfejsowi użytkownika w konfiguracji uprawnień, można teraz łatwiej sprawdzać i nadawać uprawnienia.
- Do konfiguracji programu dodano grupę Uprawnienia, która zawiera wszystkie ustawienia związane z konfiguracją uprawnień.
- W użytkowniku na zakładce z uprawnieniami dodano operację przywracania zgodności ustawień uprawnień z przydzielonymi użytkownikowi rolami.
- Do listy uprawnień użytkownika dodano kolumnę oraz filtr pozwalający wyszukać nowe uprawnienia dodane podczas aktualizacji nexo do nowszej wersji.
- Do listy uprawnień użytkownika dodano kolumnę oraz filtr pozwalający wyszukać wyjątki. Wyjątek to ręczne ustawienie (nadanie lub odebranie) uprawnień użytkownikowi, które jest nadrzędne względem ustawień wynikających z ról użytkownika.
- W słowniku uprawnień zmieniono sposób prezentacji użytkowników oraz ról skojarzonych z danym uprawnieniem. Obecnie na liście widoczni są wszyscy użytkownicy/role, a stan uprawnienia widoczny jest w kolumnie Posiada uprawnienie.
- Zmieniono sposób filtrowania uprawnień na liście uprawnień w użytkowniku.
- Na liście uprawnień użytkownika wprowadzono odpowiednie style formatowania dla uprawnień odebranych oraz wyjątków.
- Przy zbiorczej operacji zaznaczania/odznaczania wielu uprawnień uwzględniono bieżący filtr (F8).
- Przyspieszono zbiorcze usuwanie schematów dekretacji.
- Poprawiono błąd uniemożliwiający wystawienie w tym samym dniu dokumentu Zmiany sposobu amortyzacji (ZA) oraz dokumentu Przyjęcie do użytkowania (OT) środka trwałego.
- Poprawiono wydruk rejestru VAT sprzedaży przy zastosowaniu wzorca "Ewidencja VAT sprzedaż poziomo" w przypadku występowania własnych stawek VAT.
- W konfiguracji Parametrów Dokumentów pobranych udostępniono możliwość automatycznego rozszerzenia nazwy zapisywanego pliku o numer oraz datę dokumentu.
- Poprawiono błąd w module Dokumenty pobrane, w którym przy dodawaniu zapisu VAT dla dokumentów OCR system niepotrzebnie ustawiał identyfikator podatkowy na VATIN, jeśli NIP na fakturze zawierał przedrostek PL.
- Poprawiono w module Dokumenty pobrane sposób obsługi sytuacji, gdy dokument nie ma przypisanego Typu dokumentu do dekretacji — zamiast wyświetlać błąd i przerywać operację, program informuje o brakującym typie i sugeruje jego uzupełnienie.
- W dialogu wykorzystywanym przy wiązaniu podmiotu z firmą z konta InsERT, dodano dodatkowe informacje dotyczące firm, NIP oraz informacje o posiadanych licencjach.
- W module Dokumenty pobrane wprowadzono weryfikację stanu funkcji Etykiet księgowych w Laboratorium. Dodano komunikat, który umożliwia wybór: pobranie dokumentów wraz z etykietami lub kontynuowanie pobierania bez etykiet.
- Zmieniono sposób przechowywania zgód użytkownika na działanie telemetrii.
- Poprawiono funkcję „Przywróć do obiegu” w Dokumentach pobranych — dane OCR są teraz pobierane od razu po ponownym wysłaniu dokumentu do księgowości, bez konieczności restartu Nexo.
- Poprawiono wydajność w obszarze prostego zapisu VAT poprzez wyeliminowanie danych niepotrzebnie przechowywanych w bazie.
- W danych wysyłki elektronicznej dodano następujące informacje: Podmiot certyfikatu, 'Subject' certyfikatu, Wystawca certyfikatu, 'Issuer' certyfikatu, Numer seryjny certyfikatu oraz Odcisk palca certyfikatu.
- W zaliczkach na podatek PIT dodano informacyjne ostrzeżenie o występowaniu zawieszenia działalności w okresie, za który wyliczana jest zaliczka.
- Poprawiono sortowanie w Ewidencji VAT OSS dla kolumn Numer dokumentu i Numer w ewidencji.
- Dla wysyłanych wiadomości e-mail poprawiono wiązanie z klientem, tak aby wiadomość była wiązana do klienta na podstawie wybranego adresata. Wcześniej wiadomość była zawsze wiązana do głównego klienta na danym dokumencie.
- W modułach programu wprowadzono mechanizm wyłączający automatycznie grupowanie listy powyżej ustawionego limitu widocznych wierszy. Grupowanie wyników na tak dużych listach znacząco pogarszało wydajność.
- Rozszerzono konserwację bazy danych uruchamianą z poziomu programu serwisowego. Teraz obejmuje ona również optymalizację danych adresowych klientów, usuwając nieużywane wpisy historycznych adresów.
- Do danych diagnostycznych dodano indeksy szybkości komunikacji programu z serwerem SQL.
- W Parametrach wysyłki elektronicznej dodano parametr "Zapisuj log wykorzystania podpisu kwalifikowanego" związany z diagnozą problemów z podpisem elektronicznym.
- Poprawiono błąd w module Dokumenty pobrane – podczas wczytywania plików dokumentów z użyciem kreatora scalania brakowało ostrzeżenia dla plików przekraczających 10 MB.
- Poprawiono problem z brakiem aktualizacji danych adresowych występujący w zapisie VAT w przypadku, gdy podmiot posiadający te dane zostanie zmieniony na podmiot bez adresu.
- Poprawiono problem z aktualizacją opisu księgowego w zapisie VAT w przypadku wskazania klienta, wybrania na nim "pokaż", a następnie "popraw" z późniejszą edycją domyślnego opisu księgowego klienta.
- W wiadomościach pocztowych naprawiono błąd, który powodował, że adresy stron internetowych zawierające znak "," były ucinane. Ten sam problem dotyczył również znaków ;*!^$"%{}|`().
- Poprawiono błąd w obliczaniu podstawy składki zdrowotnej po wznowieniu działalności, gdy okres zawieszenia zaczynał się przed bieżącym okresem obrachunkowym.
- Poprawiono błąd związany z nadmiarowym ostrzeżeniem w zapisie VAT o braku zgodności daty wystawienia z datą z numeru KSeF podczas dekretacji automatycznej.
- Poprawiono sposób wyznaczania terminu płatności rozrachunków tworzonych przy pomocy dekretacji automatycznej.
- Poprawiono problem z nieodpowiednim wyznaczaniem okresu występujący podczas korekty VAT z proporcji bazowej.
- W module Dokumenty pobrane poprawiono pobieranie etykiet przypisanych do dokumentów w sytuacji, gdy do nowego podmiotu podłączane jest konto InsERT z dokumentami zawierającymi przypisane etykiety.
- Poprawiono problem z nadpisywaniem dat z dokumentu KSeF podczas dekretacji automatycznej z potwierdzeniem.
- Naprawiono błąd powodujący, że uruchomiony podmiot blokował uruchomienie lub aktualizację innego podmiotu korzystającego z plików tej samej wersji programu.
- Dodano operację zbiorczego nadawania miesiąca rozliczeniowego w serwisie Dokumenty pobrane.
- Poprawiono kurs waluty przypisany do rozrachunku, który powstał z Noty księgowej.
- Wymieniono kontrolkę wykorzystywaną przy dodawaniu firmy w koncie InsERT oraz rejestracji licencji na WebView2.
- Poprawiono błąd pojawiający się podczas próby usuwania spłat rozrachunków - błąd uniemożliwiał wykonanie operacji.
- W module Dokumenty pobrane poprawiono opcję Usuń - problem polegał na tym, że część danych nie była usuwana.
- Do konfiguracji dodano nowe parametry dla serwisu Dokumentów pobranych, w których można definiować funkcjonalności: zapisu do pliku, sortowania oraz domyślnego typu dokumentu OCR do dekretacji automatycznej.
- W ewidencji VAT sprzedaży dla korekty VAT SN poprawiono sposób wyznaczania danych w sekcji Struktura zakupu.
- Umożliwiono odzyskanie hasła użytkownika na podmiocie z wygasłą licencją czasową, w którym podłączono konto InsERT.
- Poprawiono wyświetlanie listy dokumentów w module Dokumenty pobrane po usunięciu dokumentów.
- W module Dokumenty pobrane poprawiono błędy związane z udostępnianiem usługi Portalowej podczas przenoszenia bazy klienta między biurami.
- W pliku JPK dodano wypełnianie pola kodu kraju dla kontrahenta będącego podatnikiem w procedurze SME.
- Poprawiono błąd występujący podczas odbioru pliku EPP w przypadku, gdy występuje wielolinijkowa nazwa towaru w sekcji SPECYFIKACJATOWAROWAWSTO.
- Poprawiono błąd dla dokumentu Sprzedaż środka trwałego w sekcji pomniejszania podstawy składki zdrowotnej o dochód ze sprzedaży – wartość wpisana przez użytkownika w polu „Koszt związany ze sprzedażą” nie zapisywała się prawidłowo.
- Wprowadzono optymalizacje w procedurze zamykania sesji aplikacyjnych istotne szczególnie na podmiotach z dużą liczbą dokumentów Subiekta.
- Na karcie klienta, w sekcji "Przedstawiciele", wprowadzono zmianę, dzięki której automatycznie są usuwane białe znaki podczas wklejania adresów e-mail.
- Zaktualizowano odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych od 1 stycznia 2024 r.
- Poprawiono błąd związany z brakiem pobierania domyślnej waluty z konfiguracji rejestru VAT w przypadku dodawania nowego zapisu.
- Poprawiono problem związany z brakiem możliwości wystawienia kilku dokumentów odłączenia części składowej i modernizacji środka trwałego w tym samym dniu.
- W danych diagnostycznych poprawiono algorytm wyliczania liczby zapisów nieznanego pochodzenia.
- Poprawiono sposób obliczania podstawy składki zdrowotnej w przypadku sprzedaży środka trwałego w miesiącu, w którym podatnik wykazał stratę. Dzięki poprawce podstawę ustala się prawidłowo, uwzględniając wpływ tej transakcji na wynik finansowy okresu.
-
Osobne uprawnienia dla klientów biura i bazy na potrzeby własneW Biurze nexo oraz w bazach z licencją biura rachunkowego wykorzystywanych na potrzeby własne wprowadzono możliwość niezależnego definiowania uprawnień użytkowników w bazie biura oraz w bazach klientów.
- Formatowanie warunkowe:
- W formatowaniu warunkowym list edycyjnych poprawiono problem niedziałającego w pewnych sytuacjach stylu przekreślonego tekstu.
- Zmieniono sposób wizualizacji zaznaczonego wiersza na listach edycyjnych tak, aby nie zasłaniał tła ustawionego za pomocą formatowania warunkowego.
- Rozszerzono dostępne do wyboru style formatowania warunkowego na listach edycyjnych.
- Naprawiono problem znikających warunków formatowania warunkowego po przełączeniu się na inną zakładkę konfiguracji listy i powrocie do zakładki z formatowaniem.
- Na listach wyboru (F2) naprawiono wizualizację zaznaczonego wiersza w przypadku, gdy wiersz ten miał ustawione tło za pomocą formatowania warunkowego.
- Poprawiono formatowanie warunkowe na listach edycyjnych oparte o kolumnę CheckBox-a. Obecnie formatowany wiersz odświeża się od razu po zmianie stanu zaznaczenia.
- W konfiguracji list edycyjnych na zakładce Pozostałe zmieniono nazwę linka "Formatowanie warunkowe" na "Formatowanie warunkowe wierszy".
- Zmiany w naliczaniu wynagrodzeń i rozliczaniu ECP:
- Wniosek pracownika (PIT-2) dotyczący stosowania kwoty wolnej od podatku będzie uwzględniany także dla rachunków wypłacanych po zakończeniu umowy cywilnoprawnej.
- Zmiany związane z ubezpieczeniami:
- Wprowadzono zmiany w kodach tytułów ubezpieczeń na podstawie rozporządzenia MRPiPS.
- Zaniechano wysyłania do Płatnika zerowej wartości podatku w deklaracji ZUS DRA w sekcji XII (pole 06) powodującej w większości przypadków komunikaty błędów przy weryfikacji raportów.
- Inne zmiany i poprawki:
- [PRO] W Sferze dodano zabezpieczenie przed korzystaniem z menadżerów z przestrzeni zdarzeń InsERT.Moria.Place przy połączeniu z bazą danych, na której został uruchomiony Gratyfikant nexo.