Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rewizor nexo – Jak wygenerować sprawozdanie finansowe do e-KRS lub KAS?

Ostatnia modyfikacja: 14.05.2024

Program: InsERT nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Sprawozdania finansowe

Program Rewizor nexo umożliwia wygenerowanie elektronicznych sprawozdań finansowych, które, od 15 marca 2018 r., w związku z nowelizacją ustawy o KRS, złożenie sprawozdań finansowych następuje wyłącznie za pośrednictwem system​u teleinformatycznego udostępnionego do tego celu przez MF – dotyczy to podmiotów wpisanych do KRS. Podmioty nieobjęte rejestrem KRS od 1 stycznia 2019 r. muszą przesyłać sprawozdania elektroniczne na bramkę MF (podobnie jak deklaracje skarbowe).

System InsERT nexo umożliwia wygenerowan​ie e-Sprawozdań w złotych bądź zaokrąglonych do tysiąca złotych dla następujących typów jednostek:

  • Inna
  • Mała
  • Mikroprzedsiębiorstwo
  • Organizacje pożytku publicznego

Aby wygenerować e-Sprawozdanie, należy:

1. W pierwszej kolejności przygotować następujące sprawozdania finansowe:

  • Bilans standardowy
  • Rachunek Zysków i Strat.

Przygotowanie sprawozdań: Rachunek przepływów pieniężnych i Zmiany w kapitale jest obowiązkowe tylko dla jednostek gospodarczych, których sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowi corocznego badania.

2. Pozostając w module Sprawozdania finansowe należy przejść na zakładkę e-Sprawozdania i z górnego menu Dodaj wybrać jedno z dostępnych sprawozdań, np. JPK_SF Inna jed​nostka (w złotych; Fot.1). Po wybraniu odpowiedniego sprawozdania niezbędne jest określenie, czy wysyłka e-Sprawozdania będzie odbywała się do (Fot.2):

  • eKRS (wysyłka przez system eKRS) – w przypadku wybrania tej opcji wymagane będzie wypełnienie nr KRS
  • Szefa KAS (wysyłka bramką e-Sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego) – w przypadku wybrania tej opcji podczas tworzenia e-Sprawozdania widoczna będzie dodatkowa zakładka – Metryka oraz wymagane będzie wypełnienie numeru NIP

Fot.1

 

Fot.2 


3. W górnej sekcji możliwe do wypełnienia są dane firmy tj. siedziba, adres oraz okres, za jaki składane jest e-Sprawozdanie.

 

4. W przypadku, jeśli Nastąpiło połączenie spółek należy to zaznaczyć oraz wybrać odpowiednie parametry mówiące o tym, kiedy sporządzono sprawozdania oraz wskazać zastosowaną metodę rozliczenia połączenia. W sekcji Zasady rachunkowości skopiować treść z istniejących dokumentów dot. polityki rachunkowości bądź wypełnić je ręcznie, następnie wypełnić Informację uszczegóławiającą, wynikającą z potrzeb lub specyfiki jednostki.

 

5. Przejść na zakładkę Sprawozdania, gdzie program podpowie wyliczone sprawozdania (Fot.1), na podstawie wybranego w Definicji struktur pola e-Sprawozdanie (Fot.2).

Przypomnienie!! W sprawozdaniu elektronicznym obowiązkowo muszą znaleźć się: Bilans i RZS. Przygotowanie sprawozdań: Rachunek przepływów pieniężnych i Zmiany w kapitale jest obowiązkowe tylko dla jednostek gospodarczych, których sprawozdanie finansowe podlega obowiązku corocznego badania.

Fot.1

 

Fot.2

 

6. Zakładka Informacje dodatkowe służy do wykazania różnic między podstawą opodatkowania a wynikiem finansowym. Różnice należy wprowadzać ręcznie w poniższych polach.

 

7. Na zakładce Metryka – widoczna podczas tworzenia sprawozdań do KAS – ​pokazuje dane wysyłającego oraz umożliwia dołączenie załączników składanych wraz ze sprawozdaniem elektronicznym.

 

8. Zakładka Wysyłka elektroniczna pokaże informacje, kiedy sprawozdanie zostało podpisanie, wysłane, opatrzone podpisem elektronicznym – dla sprawozdań wysyłanych na bramkę MF, natomiast w przypadku sprawozdań składanych do KRS należy po wygenerowaniu danych elektronicznych wyeksportować je do pliku xml, a następnie wysłać je poprzez stronę MF.

Informację na temat podpisywania e-Sprawozdań finansowych można znaleźć tutaj.

UWAGA! Należy pamiętać, że w przypadku składania kilku podpisów w pierwszej kolejności należy złożyć podpis profilem zaufanych, a następnie podpisem kwalifikowanym.

 

Aby wygenerować dane elektroniczne, należy z górnego menu Wysyłka elektroniczna wybrać Sprawozdanie ​ Generuj.

​ 

Po wygenerowaniu danych elektronicznych możliwe jest ich podpisanie oraz eksport do pliku xml. W tym celu należy z górnego menu Wysyłka elektroniczna wybrać Sprawozdanie  Eksportuj lub Podpisz.

 

W przypadku, gdy sprawozdanie zostało podpisane poza programem Rewizor nexo istnieje możliwość importowania podpisanego sprawozdania. W tym celu należy z górnego menu Wysyłka elektroniczna wybrać Sprawozdanie  Importuj podpisane.

 

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki

Drogi użytkowniku

InsERT S.A. wraz ze swoimi partnerami, korzysta na swoich stronach z plików cookies (ciasteczek). Część z nich jest niezbędna dla funkcjonowania stron, a do pozostałych cookies, których wykorzystanie możesz kontrolować poprzez ustawienia, należą cookies: używane do analizy w jaki sposób korzystasz z naszej strony, umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz marketingowe, reklamowe.
Polityka prywatności >

Administratorem Twoich danych osobowych jest InsERT S.A z siedzibą przy ul. Jerzmanowskiej 2 we Wrocławiu. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. Twojej aktywności oraz urządzeń użytkownika. Ponieważ szanujemy Twoje prawo do prywatności, poprzez zmianę ustawień umożliwiamy Ci rezygnację z akceptowania plików cookies, które nie są niezbędne.

Ściśle niezbędne pliki cookie
Pliki cookie umożliwiające personalizację prezentowanych Ci treści oraz cookie marketingowe, reklamowe, które możesz wyłączyć