Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Subiekt GT – Czym jest Ewidencja sprzedaży wyrobów akcyzowych używanych przez podmiot pośredniczący i jak z niej korzystać?

Program: InsERT GT, Subiekt GT

Kategoria: Akcyza

​W programie istnieje Ewidencja wyrobów akcyzowych używanych przez podmiot pośredniczący, która spełnia obowiązek ewidencjonowania używania wyrobów węglowych przez podmiot pośredniczący, jaki narzuca art. 138i. ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz §9.2 rozporządzenia w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy.

W przypadku rozchodu wewnętrznego (RW) dostępna jest jedynie opcja naliczania lub nienaliczania podatku akcyzowego. Za pomocą tego dokumentu należy ewidencjonować użycie wyrobów węglowych przez podmiot pośredniczący, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o podatku akcyzowym. W przypadku użycia wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu należy wskazać jedną z przyczyn zwolnienia na zakładce Akcyza dokumentu RW. Na tej podstawie prowadzona jest w programie ewidencja użycia wyrobów węglowych przez podmiot pośredniczący, o której mowa w art. 138i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.​

 

Ewidencja wyrobów akcyzowych używanych przez podmiot pośredniczący przechowuje dane zaimportowane na podstawie dokumentów oraz dopisane ręcznie. Zmiana zawartości dokumentów nie wpływa na dane już zaimportowane do ewidencji. Ewidencja umożliwia pracę w dwóch trybachbufora i właściwej ewidencji

​​

W Buforze użytkownik wprowadza dokumenty z towarami akcyzowymi poprzez opcje Dodaj lub Importuj.


Funkcja Dodaj

​W tym oknie należy uzupełnić ręcznie dane, które dotyczą dokumentów związanych z wyrobami akcyzowymi takie jak np.: Numer dokumentuMagazyn. W przypadku danych związanych towarem istnieje możliwość wykorzystania wcześniej utworzonych kartotek w systemie. Przycisk Zapisz wprowadzi dany dokument do Bufora.

​​


Funkcja Importuj

W tym przypadku należy wybrać dokumenty wcześniej wprowadzone do programu w odpowiedni sposób​. W tym oknie należy wybrać odpowiednie filtry, zaznaczyć wybrany dokument i kliknąć przycisk Zapisz w ewidencji wprowadzi dany dokument do Bufora.



Dane z dokumentów po zaimportowaniu trafiają do bufora, tu mogą być jeszcze modyfikowane i usuwane. Bufor nie stanowi jednak jeszcze ewidencji i nie spełnia wymogów ustawowych. Dlatego po wstępnym przejrzeniu danych należy je zatwierdzić (opcja ta dostępna jest zarówno pod prawym przyciskiem myszy, jak i w górnym menu Pozycje ewidencji) w celu przeniesienia do właściwej ewidencji, w której zostają one trwale zapisane.

​Uwaga! ​​Operacja zatwierdzenia jest nieodwracalna​. Zapisów w ewidencji nie można usuwać ani modyfikować.​​​


Zatwierdzonych zapisów nie będzie​ można już ich poprawiać ani usuwać. W razie popełnienia pomyłki możliwe jest jedynie wprowadzanie zapisów korygujących. Zapisy te zgodnie z ustawą przekreślają zapisy oryginalne bez ich usuwania i dodają nowe zapisy z informacją o tym, kto i kiedy dokonał korekty.​


Po zatwierdzeniu dokument będzie znajdował się w Ewidencji właściwej.


Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki