Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

InsERT nexo – Czym są Plany amortyzacji, jak je dodać i skonfigurować w programach księgowych?

Program: InsERT nexo, Rachmistrz nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Środki trwałe

​Zakładka Plany amortyzacji, dostępna w module Środki trwałe ewidencjonuje okresy planów amortyzacji dla Środków trwałych w programach księgowych serii InsERT nexo. Widok składa się z dwóch części:

  • Okresy planów amortyzacji – pozycje w tabeli reprezentują poszczególne okresy umarzania Środków trwałych. Każdy wpis (okres Planów amortyzacji) tworzony jest dla jednego typu amortyzacji i dla wskazanego okresu, w którym będzie obowiązywał. W kontekście wprowadzonych okresów użytkownik może dodawać Plany amortyzacji dla poszczególnych Środków trwałych. Jeżeli okres dla danego typu amortyzacji nie został jeszcze utworzony, a użytkownik podczas wprowadzania dokumentu OT zaznaczy opcję Wygeneruj plan amortyzacji, program automatycznie utworzy okres Planów amortyzacji danego typu i przypisze do niego Plan umorzenia według wzorca zdefiniowanego w OT.

  • Plany amortyzacji – można je dodawać pojedynczo. Należy wówczas wskazać Środek trwały i zatwierdzić jego Plan umarzania. Domyślnie podpowiadany jest plan ze wzorca ustawi​onego na dokumencie OT, użytkownik może jednak dokonać jego zmiany, definiując wartości w kolumnie Licznik dla poszczególnych miesięcy. Dostępne są także opcje automatycznego rozdzielenia proporcji umorzenia rocznego według reguły Miesięcznej, Kwartalnej lub Rocznej.

Aby wygenerować Plan amortyzacji ręcznie, należy:

1. W module Środki trwałe przejść na zakładkę Plany amortyzacji, a następnie wybrać z górnego menu DodajOkres planów amortyzacji.

 

2. Wybrać Typ amortyzacji i Okres obowiązywania planu, a zmiany zatwierdzić przyciskiem Zapisz.

 

W menu Okresy amortyzacji zakładki Plany amortyzacji znajduje się opcja Generuj plany. Powoduje ona automatyczne wygenerowanie Planów amortyzacji dla wszystkich Środków trwałych umarzanych według danego typu amortyzacji, w danym okresie. Tworzone są wówczas plany według wzorca ustalonego na dokumentach OT.

 

 

Przed dokonaniem Zatwierdzenia użytkownik może je jeszcze zmienić. Zatwierdzenie wszystkich Planów amortyzacji z danego okresu sprawia, że okres ten otrzymuje status Kompletnego. Opcja Zatwierdź plany amortyzacji działa zbiorczo, dla wszystkich Planów amortyzacji. Można już wtedy rozpocząć naliczanie amortyzacji środków trwałych na podstawie dokonanych ustawień.

 

 

Dodatkową możliwością modułu Plany amortyzacji jest korygowanie zatwierdzonych planów umarzania. Po zaznaczeniu danego planu amortyzacji i wywołaniu opcji Koryguj, pojawia się okno korygowania, w którym program pozwala korygować miesiące następujące po ostatniej naliczonej dla danego środka amortyzacji.

 

 

W przypadku, gdy Środek trwały umarzany jest kwotowo – typ amortyzacji liniowy (kwota) – podczas korygowania Planu amortyzacji, należy wprowadzić odpowiednie wartości umorzenia w postaci kwoty.

Temat należy do Zbioru zagadnień e-Pomocy dotyczących środków trwałych​.​

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki