Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

Rewizor nexo – Tworzenie schematu dla faktury sprzedaży z podziałem na asortyment w planie kont

Program: InsERT nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Dekretacja dokumentów, Schematy

Schematy dekretacji służą do przeprowadzania procesu automatycznej dekretacji dokumentów. Interpretują one dane opisowe zawarte w obrazach księgowych i zgodnie z wprowadzonymi ustawieniami dokonują automatycznych zapisów księgowych w odpowiednich kwotach. W poniższym artykule e-Pomocy technicznej zostanie stworzony schemat dla Faktury VAT sprzedaży z podziałem na pozycje asortymentu w planie kont.

Poniżej przykład zastosowania schematu

Tabela asortymentu na Fakturze sprzedaży.


Pozycje na utworzonym Dekrecie​.


W celu stworzenia schematu użyte zostanie konto syntetyczne z podłączoną kartoteką​ asortymentu z Subiekta nexo. Przydatne artykuły e-Pomocy technicznej:

Szczegółowe informacje dotyczące opisu pól znajdują się w innym temacie e-Pomocy – tutaj​.​​​

Aby stworzyć schemat dekretacji, należy:

1. ​Przejść do modułu Dekretacja dokumentów, na zakładkę Schematy dekretacji, wcisnąć Dodaj​ – Schemat dekretacji​.


2. ​W sekcji Podstawowe wprowadzić nazwę schematu, a jako typ dokumentu Fakturę VAT sprzedaży​. Celem jest zadekretowanie faktury​ zakupu do ksiąg rachunkowych, jak również do ewidencji VAT​. Zaznaczamy wobec tego Zapis księgowy na Twórz dekret oraz Zapis VAT na Zapis prosty.


3. ​Warunek wyboru określa, kiedy program ma użyć schematu dla danego typu dokumentu. Warunek ten dotyczy tylko tych obrazów księgowych (dokumentów do dekretacji), które posiadają przypisany schemat dekretacji „(auto)". Oznacza to, że do takich obrazów księgowych zastosowany zostanie pierwszy znaleziony schemat spełniający warunki, z zachowaniem ustalonej kolejności. ​​​Istnieje możliwość ustalenia warunku wyboru zarówno dla Zapisu księgowego, jak i Zapisu VAT​.


4. Sekcja Zapis księgowy służy do określenia, w jaki sposób program ma automatycznie wypełniać pola widoczne jak na zrzucie poniżej.


5. Pozycje zapisu służą do wskazania, na jakie konta mają zostać zaksięgowane kwoty z dokumentu. W pierwszej kolejności zostanie dodane konto odbiorcy​. W celu dodania pozycji należy kliknąć Dodaj pozycję.​


6. W oknie Pozycja zapisu księgowego został wybrany kontekst Nagłówek dokumentu oraz Konto 201, do którego w systemie została przypisana kartoteka odbiorców. W polu Wskaż analitykę wybrać (N) Nabywca, a Tryb dekretacji rozrachunków ​określić jako Podłącz lub przerwij dekretację.


7. ​Kolejnym krokiem będzie wskazanie strony Winien i kwoty (N) Kwota do zapłaty.  Kurs został ustawiony na Nie dotyczy, ponieważ księgowane będą tylko dokumenty w PLN. W treści dekretu pojawi się (N) Numer dokumentu. Przycisk OK zatwierdzi pozycje, które zostały wprowadzone.


8.  Kolejną pozycją będzie konto VAT. W omawianym przykładzie jest to konto 224​, do którego podłączona jest kartoteka stawek VAT. Kon​tekst został wybrany na Pozycje dokumentu​. Po stronie Ma pojawi się kwota (P) VAT po rabacie. Kurs oraz Treść zostały sparametryzowane tak jak w poprzednim punkcie.​ Pozycję zatwierdzić przyciskiem OK​.​​


9. Ostatnią pozycją schematu będzie konto z podłączoną kartoteką asortymentu. W tym przykładzie jest to konto 709​. Kontekst ponownie ustawiony został na Pozycje dokumentu​. Tym razem po stronie Ma pojawi się (P) Netto po rabacie​. Kurs oraz Treść określono podobnie jak poprzednio. Zatwierdzić przyciskiem OK​.


10. ​Następnym krokiem jest uzupełnienie sekcji Zapis VAT – Opis​. Odpowiada ona za wygląd zapisu dokumentu w Ewidencji VAT sprzedaży​.


11. W sekcji Zapis VAT – Szczegóły ​określamy parametry, na podstawie których program wypełni dane po stronie zapisu VAT. 


12.​​ Schemat dekretacji zatwierdzić przyciskiem Zapisz.


Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki