Aktualności biznesowe
Skutki likwidacji środków trwałych
Środki trwałe są z reguły użytkowanie przez dłuższy czas, dlatego ich zakup rozliczany jest w odpisach amortyzacyjnych. Ale co w sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na likwidację środka trwałego jeszcze przed jego całkowitą amortyzacją?
Podatnik likwidujący środek trwały przed całkowitym umorzeniem może zaliczyć poniesioną z tego tytułu stratę do kosztów uzyskania przychodu, z wyjątkiem sytuacji, gdy likwiduje środek trwały z powodu zmiany rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.
W kosztach uzyskania przychodów może być uwzględniona jedynie wartość likwidowanego środka trwałego, która nie została zamortyzowana.
W procesie likwidacji środka trwałego wyróżnia się trzy etapy:
1) moment jego przeznaczenia do likwidacji;
2) moment jego postawienia w stan likwidacji, z którym wiąże się jego wyksięgowanie z ewidencji bilansowej, a ujęcie go w ewidencji pozabilansowej;
3) moment zakończenia likwidacji, czyli jego ostateczne wyksięgowanie z ewidencji pozabilansowej.
Warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieumorzonej wartości środka trwałego jest jego faktyczna likwidacja. Z czynności tej sporządza się protokół fizycznej likwidacji, który oznacza zakończenie procesu likwidacji środka trwałego. Taką interpretację podaje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.
Zdarzają się również sytuacje częściowej likwidacji środka trwałego. Jeśli częściowa likwidacja nie skutkuje tym, że środek trwały przestał być kompletny i zdatny do użytku w działalności gospodarczej, to należy kontynuować jego amortyzację, ale od pomniejszonej wartości początkowej.
Źródło: Gofin.pl