InsERT S.A.

Aktualności biznesowe

Skutki likwidacji środków trwałych

09.07.2015
Skutki likwidacji środków trwałych

 

Środki trwałe są z reguły użytkowanie przez dłuższy czas, dlatego ich zakup rozliczany jest w odpisach amortyzacyjnych. Ale co w sytuacji, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na likwidację środka trwałego jeszcze przed jego całkowitą amortyzacją? 

Podatnik likwidujący środek trwały przed całkowitym umorzeniem może zaliczyć poniesioną z tego tytułu stratę do kosztów uzyskania przychodu, z wyjątkiem sytuacji, gdy likwiduje środek trwały z powodu zmiany rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. 

W kosztach uzyskania przychodów może być uwzględniona jedynie wartość likwidowanego środka trwałego, która nie została zamortyzowana. 

W procesie likwidacji środka trwałego wyróżnia się trzy etapy: 

1) moment jego przeznaczenia do likwidacji; 

2) moment jego postawienia w stan likwidacji, z którym wiąże się jego wyksięgowanie z ewidencji bilansowej, a ujęcie go w ewidencji pozabilansowej; 

3) moment zakończenia likwidacji, czyli jego ostateczne wyksięgowanie z ewidencji pozabilansowej. 

Warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieumorzonej wartości środka trwałego jest jego faktyczna likwidacja. Z czynności tej sporządza się protokół fizycznej likwidacji, który oznacza zakończenie procesu likwidacji środka trwałego. Taką interpretację podaje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. 

Zdarzają się również sytuacje częściowej likwidacji środka trwałego. Jeśli częściowa likwidacja nie skutkuje tym, że środek trwały przestał być kompletny i zdatny do użytku w działalności gospodarczej, to należy kontynuować jego amortyzację, ale od pomniejszonej wartości początkowej. 

Źródło: Gofin.pl