Aktualności biznesowe
Jak prowadzić negocjacje?
Negocjacje są nieodłączną częścią biznesu. Przedsiębiorcy z jednej strony muszą się przygotować na rozmowy z klientami, z drugiej próbują wynegocjować najlepsze warunki ze swoimi kontrahentami. Na co należy zwracać uwagę podczas negocjacji i jakie stosować metody?
Przygotowanie do negocjacji
Bez odpowiedniego przygotowania trudno będzie określić korzystne dla nas warunki. Dlatego warto zebrać informacje o drugiej stronie, z którą będziemy prowadzić rozmowy, oraz jej konkurencji. Nie tylko pokazujemy w ten sposób profesjonalizm i zaangażowanie, ale mamy też większą szansę na osiągnięcie przewagi. Ważnym elementem jest zadawanie otwartych pytań – warto przygotować kilka jeszcze przed spotkaniem. Nie można zapomnieć o najważniejszym, czyli określeniu celu, jaki chcielibyśmy osiągnąć.
Pewność siebie kluczem do sukcesu
Pewność siebie to podstawa negocjacji. Należy wypowiadać się jasno, odpowiednio rozwiewać obiekcje oraz nie sprawiać wrażenia zakłopotania lub zdezorientowania. W przeciwnym razie rozmówca może nabrać podejrzeń i zerwać negocjacje lub wykorzystać naszą niepewność do osiągnięcia korzyści naszym kosztem.
Wycofanie oferty
Jedną z najstarszych metod jest wycofanie swojej oferty, czyli danie do zrozumienia, że to nasza ostateczna propozycja i na inną się nie zgodzimy. Rozmówca może poczuć się niepewnie i przystać na nasze warunki, ale strategia ta niesie ze sobą również ryzyko zerwania rozmów, dlatego należy być ostrożnym, aby nie pozostać z niczym.
Czasami lepiej nie sprzedać
Gdy chcemy sprzedać towar, nie można być zbyt uległym. Czasem warto zrezygnować ze sprzedaży, niż pójść na niekorzystne ustępstwa, np. zgodzić się na zbyt duży rabat i w efekcie nic nie zarobić.
Samo opanowanie sztuki negocjacji nie zawsze wystarczy. Często bardzo pomocna okazuje się wiedza z zakresu psychologii.