Aktualności biznesowe
Gdy kontrahent zalega z płatnością
Co zrobić, gdy kontrahent nie zapłacił w terminie? Jak można go nakłonić do szybkiego uregulowania należności i co robić, by taka sytuacja nie miała miejsca w przyszłości?
Monitorowanie płatności
Nie należy czekać do ostatniej chwili, tylko na bieżąco sprawdzać terminy płatności. W sytuacji, gdy nie otrzymaliśmy jeszcze pieniędzy od kontrahenta, a czas na zapłatę zbliża się ku końcowi, warto skontaktować się z nim w celu przypomnienia i dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja.
Wezwanie do zapłaty
W przypadku gdy kontrahent spóźnia się z płatnością, możemy mu wysłać wezwanie do zapłaty – najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. Mamy również prawo zażądać odsetek.
Zgłoszenie sprawy do sądu
Jeżeli mimo wezwań kontrahent w dalszym ciągu nie uregulował należności, możemy skierować sprawę do sądu. Warto jednak najpierw uprzedzić go o takim zamiarze, może to bowiem zadziałać na niego mobilizująco.
Opracowanie odpowiedniej strategii
Dobre wyniki finansowe mogą zależeć od strategii, jaką przyjmiemy. Jasne określenie, czym grozi zaleganie z płatnościami i konsekwentne trzymanie się tych zasad, wydaje się właściwą praktyką, choć firmy często nie chcą tego robić, żeby nie pogorszyć relacji z klientem. Należy zatem zastanowić się, czy bardziej zależy nam na dobrych relacjach, czy na tym, aby firma przynosiła zyski a nie straty. Czasami lepiej od razu stracić klienta niż potem miesiącami, a nawet latami walczyć o pieniądze w sądzie.