Programy dla firm - InsERT
Wróć do wyszukiwarki

e-Pomoc techniczna

​Rewizor nexo – Tworzenie schematu dekretacji dla faktury zakupu krok po kroku

Program: InsERT nexo, Rewizor nexo

Kategoria: Dekretacja dokumentów, Schematy

Schematy dekretacji służą do przeprowadzania procesu automatycznej dekretacji dokumentów. Interpretują one dane opisowe zawarte w obrazach księgowych i zgodnie z wprowadzonymi ustawieniami dokonują automatycznych zapisów księgowych w odpowiednich kwotach. W poniższym artykule e-Pomocy technicznej zostanie stworzony schemat dla Faktury VAT zakupu. Szczegółowe informacje dotyczące opisu pól znajdują się w innym temacie e-Pomocy tutaj. W celu stworzenia schematu należy:

1. Przejść do modułu Dekretacja dokumentów do zakładki Schematy dekretacji i z górnego menu Dodaj wybrać Schemat dekretacji.

 

2. W sekcji Podstawowe wprowadzić nazwę schematu, a jako typ dokumentu Fakturę VAT zakupu. Celem jest zadekretowanie faktury zakupu do ksiąg rachunkowych, jak również do ewidencji VAT wraz z rozbiciem na pozycje towarów (typ zakupu zaopatrzeniowe) i usług (kosztowe). Zaznaczamy wobec tego Zapis księgowy na Twórz dekret oraz Zapis VAT na Zapis złożony.

​ 

3. Warunek wyboru określa, kiedy program ma użyć schematu dla danego typu dokumentu. Warunek ten dotyczy tylko tych obrazów księgowych (dokumentów do dekretacji), które posiadają przypisany schemat dekretacji „(auto)". Oznacza to, że do takich obrazów księgowych zastosowany zostanie pierwszy znaleziony schemat, według numeru „Kolejność" i spełniający warunek określony w „Warunku wyboru". Aby to zrobić, należy kliknąć „drabinkę” i Określić warunek wyboru.

 

4. Wyświetli się okno, w którym trzeba określić warunki. Jak wcześniej zostało wspomniane, będzie to (N) Transakcja handlowa=Zakup krajowy Z. Tak wybrany warunek będzie oznaczał, że wszystkie dokumenty z tą transakcją oraz przypisanym schematem „(auto)" będą dekretowane na podstawie tego schematu. Przycisk Zamknij zatwierdzi okno.

 

5. Sekcja Zapis księgowy służy do określenia, w jaki sposób program ma automatycznie wypełniać pola widoczne jak na zrzucie poniżej. Pełen opis funkcji znajduje się tutaj.


6. Pozycje zapisu służą do wskazania, na jakie konta mają zostać zaksięgowane kwoty z dokumentu. W pierwszej kolejności zostanie dodane konto dostawcy. W celu dodania pozycji należy kliknąć Dodaj pozycję.

 

7. W oknie Pozycja zapisu księgowego został wybrany kontekst Nagłówek dokumentu oraz Konto 202, do którego w systemie została przypisana kartoteka dostawców. W polu Wskaż analitykę wybrać (N) Sprzedawca.

 

9. W Trybie dekretacji rozrachunków trzeba określić, jakie operacje na rozrachunkach ma wykonać system. W omawianym przykładzie została wybrana opcja Podłącz lub przerwij dekretację ze względu na to, że na jednej bazie danych pracuje też Subiekt nexo, w którym tworzone są rozrachunki. Program podłączy rozrachunki stworzone w Subiekcie nexo, nie dublując ich po stronie programu księgowego. Uwaga! Jeżeli do programu Rewizor nexo importowane są dokumenty poprzez komunikację online lub pliki XML albo EPP (EDI++), należy wybrać opcję Podłącz lub utwórz nowy.

 

10. Kolejnym krokiem będzie wskazanie strony Ma i Kwota (N)Kwota do zapłaty.

 

11. Kurs został ustawiony na Nie dotyczy, ponieważ księgowane będą tylko dokumenty w PLN. W treści dekretu pojawi się (N) Numer oryginału. Przycisk Ok zatwierdzi pozycje, które zostały wprowadzone.

 

Taka definicja pozycji zapisu księgowego oznacza, że na koncie 202, na analityce dostawcy w dokumencie, po stronie WN konta zostanie zaewidencjonowana kwota do zapłaty z faktury z treścią, jako numer oryginalny faktury.

12. Kolejną pozycją będzie konto VAT. W omawianym przykładzie jest to konto 221-2, do którego podłączona jest kartotek stawek VAT. Kontekst został wybrany na Pozycje tabeli VAT i (V) po stronie Winien z Kwotą (N) Wartość VAT po rabacie. Pozostałe parametry ustawić tak jak w poprzednim kroku. Przycisk OK zatwierdzi pozycje, które zostały wprowadzone.

 

13. Ponownie należy wejść w Dodaj pozycję. W oknie Kontekst wybrać Pozycje dokumentu, a następnie konto Rozliczeń zakupu towarów handlowych. W tym przykładzie jest to 303 – na to konto mają trafiać tylko zakupy z typem kartoteki Towar. Aby program automatycznie filtrował kwoty, należy kliknąć „drabinkę” i wybrać opcję Określ filtr.

 

14. Warunek wyboru ustawić na (P) Typ=Towar. Okno zatwierdzić przyciskiem Zamknij.

 

15. Po wprowadzeniu filtra należy wybrać stronę Winien oraz Kwota (P) Netto po rabacie. Pozostałe parametry bez zmian.


16. Ostatnie konto, które zostanie dodane, jest to konto do rozliczania usług. Wszystkie ustawienia wyglądają tak samo, jak w krokach od 13 do 15, z tą różnicą, że zostało wskazane konto usług 404 oraz filtr Typ=Usługa.

 

17. Następne etapy będą polegały na definicji pól, które program będzie wypełniał po stronie Zapisu VAT. Pełen opis tej sekcji znajduje się tutaj.

 

18. Sekcja Zapis VAT – szczegóły pozwala określić parametry, na podstawie których program wypełnia dane po stronie zapisu VAT, jak i wprowadzi wartości do poszczególnych stawek VAT pobranych z obrazu księgowego (zgodnie z pkt. 2 artykułu sekcja pojawi się po ustawieniu Zapis VAT na Zapis złożony). W omawianym przykładzie parametry zostały tak skonfigurowane, aby kwoty związane z zakupem towaru zostały wprowadzone do zapisu VAT z rodzajem zakupu jako Zaopatrzeniowe, a usługi – Kosztowe. Poprawne filtrowanie stawek będzie skutkować wykazaniem na deklaracji skarbowej wartości na podstawie transakcji VAT. W tym celu należy wybrać stawkę VAT zakupu towarów.

 

19. Pierwsza pozycja dotyczy filtrowania po Typ=Towar za pomocą Wyznaczania kwot na podstawie. Resztę parametrów należy ustawić na podstawie specyfiki pracy. Przycisk OK zatwierdzi wprowadzone zmiany.

 

20. Tak jak w kroku poprzednim, należy to wykonać dla Usług.

 

Po wykonaniu ww. czynności przycisk Zapisz zatwierdzi wprowadzone zmiany, a schemat będzie gotowy do użycia w dekretacji.

Czy artykuł był pomocny?TAKNIE

Dlaczego artykuł oceniasz jako nieprzydatny?

Dziękujemy za opinię
drukujWróć do wyszukiwarki