InsERT S.A.

Aktualności biznesowe

Kiedy można żądać naprawy, wymiany, a kiedy zwrotu pieniędzy?

01.06.2015
Kiedy można żądać naprawy, wymiany, a kiedy zwrotu pieniędzy?

Zgodnie z nowymi przepisami, obowiązującymi od końca ubiegłego roku, klient ma prawo do reklamacji z tytułu rękojmi przez okres 2 lat od daty zakupu. Rękojmia to podstawa prawna do dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy za niezgodność towaru z umową.

Jakie żądania może mieć konsument?

Składając reklamację na podstawie rękojmi, klient może zażądać:

  • naprawienia towaru;
  • wymiany towaru na nowy;
  • obniżenia ceny;
  • odstąpienia od umowy (zwrotu pieniędzy).

Sprzedawca nie może narzucić sposobu reklamacji, jednak klient musi się liczyć z pewnymi ograniczeniami i nie zawsze może skorzystać z wybranej przez siebie metody.

Wymiana lub naprawa

Po stwierdzeniu, że zakupiony produkt jest wadliwy, kupujący może przede wszystkim żądać wymiany towaru na nowy lub usunięcia wady. Sprzedawca ma prawo odmówić realizacji reklamacji w dwóch przypadkach:

  • jeżeli nie jest możliwe doprowadzenie wadliwego towaru do zgodności z umową w sposób wybrany przez klienta – np. żąda on wymiany towaru na nowy, a towar nie jest już produkowany lub nie ma części zamiennych;
  • jeżeli wymagałoby to poniesienia nadmiernych kosztów w porównaniu do drugiego sposobu, np. klient żąda wymiany towaru na nowy, a wystarczy drobna naprawa.

Odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny

Jeśli jest to pierwsza reklamacja danego towaru, sprzedawca nie musi się godzić na odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny. Może wtedy zaproponować naprawę lub wymianę towaru na nowy. W przypadku kolejnej reklamacji ma obowiązek spełnić żądanie klienta.

Uwaga! Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.