Aktualności biznesowe
Nieuczciwa reklama - jakich praktyk unikać
Reklamując swoje produkty i usługi, łatwo popełnić błędy, a te mogą być kosztowne. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć karę w wysokości nawet 10% przychodów firmy za stosowanie nieuczciwych praktyk. Oto kilka przykładów takich działań.
Najlepsze, najtańsze, najszybsze
Hasła typu „jesteśmy najlepsi i najszybsi”, niepoparte żadnymi dowodami, traktowane są jako nieuczciwa praktyka, która może wprowadzić klienta w błąd. W przypadku wszczęcia postępowania trzeba będzie udowodnić, że takie komunikaty są zgodne z prawdą.
Nieprawdziwe promocje
Innym często spotykanym działaniem wprowadzającym klienta w błąd jest zawyżanie starej ceny i przekreślanie jej. Taka praktyka ma sprawić, aby klient myślał, że ma do czynienia z wyjątkowo korzystną obniżką, a w rzeczywistości cena często w ogóle nie jest obniżana.
Likwidacja - wyprzedaż
Klient, widząc informację o likwidacji sklepu, spodziewa się znacznych obniżek cen. Należy jednak precyzyjnie formułować komunikat, aby nie wprowadzać klienta w błąd i aby było jasne, czy rzeczywiście chodzi o likwidację sklepu, czy np. tylko likwidację jakiejś kolekcji towarów.
Pozycjonowanie z wykorzystaniem konkurencji
Czynem nieuczciwej konkurencji jest posługiwanie się cudzym znakiem towarowym w celu pozycjonowania własnej strony internetowej. Takie działanie narusza przepisy Prawa własności przemysłowej.
Rękojmia i możliwość zwrotu
Nie należy akcentować możliwości reklamacji oraz – w przypadku sprzedaży przez Internet – prawa do zwrotu w terminie 14 dni, bo te uprawnienia przysługują klientom na mocy przepisów. Przedstawianie ich jako cech wyróżniających sklep czy produkt (co często spotykane jest na aukcjach internetowych) stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.
W przypadku wszczęcia postępowania w sprawie nieuczciwych praktyk reklamowych to sprzedawca musi udowodnić, że działał zgodne z prawem. Niekiedy może być to trudne (np. udowodnienie, że produkt jest najlepszy), dlatego lepiej dokładnie przemyśleć kampanię reklamową i unikać niejednoznacznych sformułowań, które mogą wprowadzać w błąd.
Źródło: Gazeta Podatkowa