Aktualności biznesowe
Jakich informacji musi udzielić sprzedawca w sklepie?
Przed zawarciem umowy sprzedawca ma obowiązek udzielić klientowi szeregu informacji dotyczących sprzedawanego towaru. Ustawa o prawach konsumenta określa osobne warunki dla umów zawieranych na odległość (np. internetowej) oraz dla sprzedaży tradycyjnej.
W przypadku gdy obie strony są fizycznie obecne, czyli przy sprzedaży produktów i usług w formie tradycyjnej, przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o:
- swoich danych identyfikujących;
- łącznej cenie wraz z podatkami i wszystkimi kosztami;
- procedurze rozpatrywania reklamacji;
- przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
- treści usług posprzedażnych i gwarancji;
- czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu - o sposobie przesłankach wypowiedzenia umowy;
- funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony;
- mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.
Nie ma obowiązku przedstawiania wszystkich tych informacji w przypadku drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu (np. zakupy spożywcze). Przepisów ustawy nie stosuje się również do umów o imprezę turystyczną, dotyczących gier hazardowych, przewozu osób, a także w przypadku gdy przedsiębiorca dokonuje regularnych objazdów, podczas których dostarcza towary do miejsca zamieszkania lub pracy konsumenta.