InsERT S.A.

Aktualności biznesowe

Jakich błędów wystrzegać się, prowadząc firmę?

21.04.2015
Jakich błędów wystrzegać się, prowadząc firmę?

Sam pomysł na działalność, nawet najbardziej oryginalny, nie wystarczy, aby odnieść sukces. O wielu aspektach przedsiębiorcy zapominają lub są ich zupełnie nieświadomi. O czym zatem warto pamiętać i czego unikać? Oto lista najczęściej popełnianych błędów przez początkujących biznesmenów.

 

 

1. Założenie, że klienci przyjdą sami 

 

Podstawowym błędem jest myślenie, że wystarczy założyć firmę i czekać na klientów. Pozyskanie odpowiedniej liczby odbiorców zwykle trwa długo, należy więc stale pracować nad rozwojem firmy. 

 

Wskazówka: 

Wypisz kilka konkretnych pomysłów, co możesz zrobić, aby pozyskać nowych klientów.

 

 

2. Brak wiedzy na temat funkcjonowania biznesu

 

Prowadzenie firmy to coś więcej niż zajmowanie się tym, co było główną przesłanką do założenia działalności i na czym się znamy, czyli dostarczanie produktów czy wykonywanie usług. Należy jeszcze pamiętać o innych podstawowych elementach funkcjonowania biznesu:

 

• zarządzanie i kreatywność - m.in. tworzenie i realizacja strategicznych planów, zarządzanie projektami;

• administracja i operacyjność - codzienne obowiązki, czyli np. opłaty, korespondencja, zamówienia, księgowość itp.;

• sprzedaż i marketing - szukanie sposobów dotarcia do klientów, budowanie relacji, wzmacnianie marki.

 

Wskazówka: 

Zastanów się, które czynności potrafisz wykonywać najlepiej i skup się na nich, ale dopilnuj też, aby pozostałe funkcje były wypełniane - znajdź partnera, który będzie uzupełniał twoje działania lub zleć część prac innej firmie.

 

 

3. Marketing pasywny zamiast aktywnego

 

Przykładem marketingu pasywnego jest np. stworzenie strony internetowej, zamieszczenie ogłoszenia w prasie czy wysyłanie ofert i czekanie, aż klient się zgłosi. W marketingu aktywnym sam wychodzisz do klienta, np. poprzez kontakt telefoniczny czy spotkania.

 

Wskazówka: 

Stwórz listę aktywności, które ostatnio wykonałeś lub masz zamiar wykonać, aby pozyskać klientów.  Oceń, jaki procent tych działań stanowi marketing pasywny i staraj się wprowadzić jak najwięcej form aktywnych. 

 

 

4. Poleganie tylko na naturalnej sieci kontaktów

 

Rodzina, przyjaciele, znajomi - to dobre na początek, ale nie licz na to, że bliscy będą ci stale dostarczać klientów. 

 

Wskazówka: 

Wyjdź jak najszybciej poza swoje najbliższe otoczenie, stale poszerzaj sieć kontaktów i aktywnie szukaj klientów.

 

 

5. Celowanie w zły rynek 

 

Kierowanie swojej oferty do zbyt szerokiej lub nieodpowiedniej grupy potencjalnych klientów nie przyniesie pożądanych efektów.

 

Wskazówka: 

Stwórz dokładny opis osoby, która jest odbiorcą twoich produktów. Im dokładniej opiszesz idealnego klienta, tym łatwiej będzie do niego trafić.

 

 

6. Koncentrowanie się na produkcie a nie na korzyściach i rezultatach

 

Klient, kupując produkt, kupuje korzyści. Błędem jest zatem skupianie się w materiałach reklamowych wyłącznie na cechach produktu.

 

Wskazówka: 

Zastanów się, jakie korzyści przynosi twój produkt czy usługa, jakie wartości zaspokaja, jakie daje rezultaty. Pomyśl, czego potrzebuje klient i daj mu to.

 

 

7. Bycie zupełnie samowystarczalnym

 

Częstym błędem przedsiębiorców jest to, że robią samodzielnie rzeczy, na których się nie znają. Chcą w ten sposób zaoszczędzić pieniądze, jednak efekty takich działań są mizerne. 

 

Wskazówka: 

Rób samodzielnie to, co potrafisz najlepiej, a czynności, na których się nie znasz, zleć specjalistom. 

 

 

8. Niesprawdzanie efektywności działań marketingowych

 

Ludzie powielają zachowania, które nie przynoszą efektów. Po co dawać kolejny raz to samo ogłoszenie, skoro nikt na nie nie reaguje? 

 

Wskazówka: 

Analizuj swoje poszczególne działania, sprawdzaj, jakie dają rezultaty. Inwestuj w te, które są efektywne, a zrezygnuj z tych, które tylko niepotrzebnie generują koszty.

 

 

9. Otwieranie działalności bez odpowiednich środków finansowych

 

Bez wystarczających środków trudno o sukces. Żeby zarabiać, trzeba inwestować i uwzględniać wydatki marketingowe, osobiste i te nieprzewidziane. 

 

Wskazówka: 

Zrób listę wydatków i pomnóż ją przez 1,3 do 1,6. Właśnie takiej kwoty potrzebujesz w ciągu pierwszego roku działalności. 

 

Źródło: www.przepisnabiznes.pl