InsERT S.A.

Aktualności biznesowe

Jak zarządzać gotówką w firmie?

01.07.2015
Jak zarządzać gotówką w firmie?

Zarządzanie gotówką, inaczej utrzymywanie płynności finansowej, polega na niedopuszczeniu do sytuacji, w której przedsiębiorstwo nie będzie mogło uregulować zobowiązań finansowych z powodu chwilowego braku środków pieniężnych. 

Finanse w firmie powinny być utrzymywane na poziomie optymalnym – nie za niskim, ale też nie za wysokim. Zbyt duża ilość gotówki oznacza brak dodatkowego dochodu w postaci odsetek. Natomiast przy niskim saldzie przedsiębiorstwo może mieć problemy z bieżącymi zobowiązaniami. Aby utrzymać odpowiedni stan środków, należy skupić się na motywach utrzymywania gotówki:  

  • motyw transakcyjny - konieczność posiadania gotówki, aby opłacić bieżące rachunki i inne zobowiązania; 
  • motyw przezorności - potrzeba posiadania środków pieniężnych w celu pokrycia nieprzewidzianych wydatków; 
  • motyw spekulacyjny - konieczność posiadania pieniędzy na zakupy o charakterze spekulacyjnym (np. papiery wartościowe, lokaty itp.).  

W zarządzaniu gotówką pomocne mogą być usługi oferowane przez banki, ułatwiające monitorowanie przepływu finansów. System gromadzi informacje o dokonywanych transakcjach i na ich podstawie informuje, kiedy potrzebne są dodatkowe środki na koncie i przypomina o konieczności ich zgromadzenia. 

Brak płynności finansowej przytrafia się nawet największym firmom. Czasami może to wręcz doprowadzić do bankructwa. Warto więc być zabezpieczonym na taką ewentualność.