Aktualności biznesowe
Czy można zwrócić towar bez paragonu?
Zdarza się, że klient chce zwrócić produkt, ale nie ma paragonu. Czy sprzedający może w takiej sytuacji odmówić przyjęcia towaru?
Zgodnie z przepisami sprzedawca jest zobligowany do przyjęcia towaru bez paragonu, jednak kupujący musi udowodnić, że dokonał zakupu w tym sklepie. Potwierdzeniem faktu nabycia towaru jest oświadczenie, na którym klient wskazuje co najmniej datę zakupu i nazwę towaru. Sprzedawca sprawdza dane z kopią paragonu z kasy fiskalnej. Gdy informacje się zgadzają, towar musi zostać przyjęty. Należy sporządzić protokół przyjęcia zwrotu towaru, na którym podpisują się obie strony.
Zwroty oraz reklamacje towarów i usług, które wywołują zwrot całości lub części należności ze sprzedaży należy uwzględnić w osobnej ewidencji, która zawiera:
-datę sprzedaży;
-nazwę towaru lub usługi;
-termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji;
-wartość brutto zwracanego towaru;
-zwróconą kwotę (brutto) oraz odpowiednią kwotę podatku należnego;
-dokument potwierdzający sprzedaż;
-protokół przyjęcia zwrotu z podpisami sprzedawcy i nabywcy.