InsERT S.A.

Aktualności biznesowe

Czy można zwrócić towar bez paragonu?

02.07.2015
Czy można zwrócić towar bez paragonu?

Zdarza się, że klient chce zwrócić produkt, ale nie ma paragonu. Czy sprzedający może w takiej sytuacji odmówić przyjęcia towaru?

 

Zgodnie z przepisami sprzedawca jest zobligowany do przyjęcia towaru bez paragonu, jednak kupujący musi udowodnić, że dokonał zakupu w tym sklepie. Potwierdzeniem faktu nabycia towaru jest oświadczenie, na którym klient wskazuje co najmniej datę zakupu i nazwę towaru. Sprzedawca sprawdza dane z kopią paragonu z kasy fiskalnej. Gdy informacje się zgadzają, towar musi zostać przyjęty. Należy sporządzić protokół przyjęcia zwrotu towaru, na którym podpisują się obie strony. 

Zwroty oraz reklamacje towarów i usług, które wywołują zwrot całości lub części należności ze sprzedaży należy uwzględnić w osobnej ewidencji, która zawiera: 

-datę sprzedaży; 

-nazwę towaru lub usługi; 

-termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji; 

-wartość brutto zwracanego towaru; 

-zwróconą kwotę (brutto) oraz odpowiednią kwotę podatku należnego; 

-dokument potwierdzający sprzedaż; 

-protokół przyjęcia zwrotu z podpisami sprzedawcy i nabywcy.